15 augusta 2014

Hubník - hubový slaný koláč

Huby milujem a vždy som ich milovala... už ako malá som v nedeľu ráno (sobota bola pracovná) durila celú rodinu z postele a hnala ich do lesa. Keď ozaj rástli hríby, šli sme celá rodina a to potom u nás rozvoniavali hríby všade. Bolo nás päť detí, plus otecko s mamou každý na chrbte ruksak a v ruke košík a keď sme doma vysypali naše úlovky, hríbov boli plné stoly... veru boli roky keď sme sa ich najedli aj nasušili na zimu... neviem čo som viac milovala, či tie rodinné vychádzky do prírody alebo hľadanie a výskanie po lese, kto nájde prvý dubák, alebo oteckove vysvetľovanie ktorý hríb je dobrý a ktorý zbierať nemáme lebo je jedovatý... aj keď neskôr som zistila, že mama poznala hríby lepšie ako on, ale nikdy sa do jeho výkladu neplietla, asi aby nezhadzovala jeho autoritu... 
teraz už do lesa veľmi nechodím, zato môj muž je vášnivý hubár tak máme hríbov chvalabohu dosť... a ja s nimi nakladám tak, ako moja mama... roztriedim ich na prvú, druhú a tretiu akosť... prvá akosť sú tie najkrajšie dubáky, ktoré suším, druhá akosť ide do mrazáku, samozrejme moja mama nemala mrazák, preto hríby zavárala, no a tretia trieda je na priamy konzum... taká praženica z dvoch kilogramov hríbov pre celú rodinu to bol iný zážitok, samozrejme melencová hríbová polievka, hríbová omáčka, no a samozrejme hubník... ten mama robila aj na dva plechy, krásne vysoký, dobrý len tak do ruky, uchmatnúť mame z plechu a utekať von za kamarátmi... 
hubník - hubový koláč robím rok čo rok podľa receptu mojej mamy




Čo budeme potrebovať:
10 rožkov  *  10 vajec    
alebo tiež menej alebo viac rožkov, ale vždy koľko rožkov toľko vajec
hríby - koľko máte, toľko dáte... čím viac tým lepšie
400-500 ml mlieka -  radšej menej, ak treba ľahko prilejete
1 väčšia cibuľa
asi 200g peknej prerastenej slaniny  *  nepokúšajte sa ju nahradiť šunkou no, no, no !!!!
soľ  *  mleté čierne korenie  *  rasca celá
petržlenová vňať
a to je všetko
rožky nakrájame na kocky
vajcia rozhabarkujeme s mliekom a asi 2/3 vylejeme na rožky, premiešame
Na kocky pokrájanú slaninku opražíme, pridáme na drobno pokrájanú cibuľku a očistené, nakrájané a horúcou vodou sparené hríby. 
Okoreníme, osolíme a podusíme. 
Stačí 5-10 minút, budeme zapekať. 
Hubník je výborný aj zo sušených húb - huby zalejeme vriacou vodou, 
necháme napučať, scedíme a dusíme, dlhšie ako čerstvé.
podusenú zmes pridáme k rožkom 
pridáme zvyšok vajec, nasekanú petrželku a zamiešame
ak je zmes príliš riedka pridáme rožok, ak hustá pridáme vajíčko alebo mlieko
dobre je zmes nechať aspoň pol hodinu postáť, aby nažila

zmes preložíme do zapekacej misy, alebo pekáčika a dáme piecť na 180°C asi 45-50 minút
pečený hubník je vo vnútri šťavnatý a na povrchu má peknú tmavú kôrku
hubník môžeme podávať ako samostatné jedlo, so zeleninovým šalátom
alebo ako prílohu k mäsu napr. k pečenému kurčaťu, k mäsovým plackám...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára