15 júla 2020

Levanduľový sirup

Levanduľový sirup som tohto roku robila prvýkrát. Levanduľa mi krásne rozkvitla. Niečo suším a neskôr si dám do skrine. Je účinná proti moliam a prádlo krásne previnia. Urobím aj levanduľové mydlo. A keď som objavila levanduľový sirup nebolo čo riešiť.  
Levaduľový sirup je veľmi účinný proti nespavosti, upokojuje a ukľudňuje. Samozrejme rovnaké účinky má aj vrecúško so sušenou levanduľou strčené pod vankúš. 
Levanduľový sirup znižuje stres aj vysoký krvný tlak, odstraňuje migrény, podporuje trávenie. A naviac ho môžete použiť aj v kuchyni pri varení. V zime do čaju, do koláčikov, sušienok, do polevy na tortu. 





    Z tejto dávky mi vyšli tri fľašky sirupu, asi 1,2 litra. Vpravo je už sirup zriedený s vodou. Je veľmi aromatický, mierne horký preto ho treba dávkovať opatrne. Ale u nás doma všetkým veľmi chutí.


    Čo budeme potrebovať:

    100 g čerstvej levandule
    1,5 l prevarenej vody

    2 bio citróny
    500 g cukru
    2 lyžičky kyseliny citrónovej


    Kvety levandule nakrájame, natrháme alebo nastriháme do vhodného hrnca. Ja som použila zavárací pohár. Pridáme na kolieska nakrájané bio citróny. Zalejeme prevarenou, vlažnou vodou. Nie vriacou. Zakryjeme gázou alebo plátnom a dáme na chladnejšie, tmavšie miesto na 24 hodín odstáť.
    Počas lúhovania sledujeme ako levanduľa stráca farbu a voda sa mení na krásnu cyklámenovú farbu.


    Výluh scedíme cez sitko. Ja som ešte cez sitko dala plátenko a keď šťava stiekla levanduľu som pomocou plátna vystískala, vytlačila aj posledné kvapky levanduľovej šťavy. 
    Získanú šťavu privedieme do varu, pridáme 500 g cukru a miešame kým sa cukor nerozpustí. krátko prevaríme, pridáme kyselinu citrónovú a naplníme do pripravených fliaš. Ja som fľaše z horúcim sirupom zabalila do deky a nechala v teple do rána. 
    Takto pripravený sirup by mal vydržať aj rok ale neviem, nemám to vyskúšané. Ja som urobila 3 fľašky, jedna je už minutá, druhá darovaná a tretia sa vypije asi tiež veľmi rýchlo pretože všetkým veľmi chutí.

    Žiadne komentáre:

    Zverejnenie komentára