24 októbra 2023

Nakladaný syr s bielou plesňou

Keď som asi pred piatimi rokmi prvýkrát naložila syr, zistila som, že mi vôbec nechutí, ani môjmu mužovi a tak tento druh jedla u nás upadol do zabudnutia. Ale asi pred dvoma rokmi sme dostali nakladaný syr  ktorý robia v jednom malom výrobnom družstve a ja som bola očarená. Môj muž nie. Tak som syr zjedla sama a občas som si ho znovu kúpila. A potom som si začala syr nakladať sama. 
Tento recept je robený a fotený na trikrát. Vždy sa mi podarilo nafotiť prípravu ale nikdy finálny výrobok. Najskôr len ochutnávame, ja a zaťko, a zrazu sú prázdne fľašky. Aj teraz sa mi podarilo odfotiť hotový výrobok až keď už bola polovica fľašky zjedená. Som spokojná, že konečne môžem pridať recept. 






Čo budeme potrebovať:

syr s bielou plesňou - Hermelín, Encián, Camembert, Brie
alebo akýkoľvek mäkký, zrejúci syr
olivový extra panenský olej
cibuľu
cesnak
sušené paradajky
čili papričky
vlašské orechy
olivy
bazalku, oregano
alebo iné bylinky - tymián, rozmarín, bobkový list
trochu citrónovej šťavy
celé čierne korenie
celé trojfarebné korenie
soľ


Naložiť syr je celkom jednoduché, musíme si len prichystať suroviny ktoré budú spolu ladiť a ktoré nám chutia. V podstate ale naložiť môžete čokoľvek.
Aj spôsobov ako nakladať syr do pohárov je viac. Ja robievam dvoma spôsobmi.


Syr, napr. Hermelín, prekrojíme na dve časti. Pripravíme si všetko čo budeme nakladať a začneme vrstviť do pohára ktorý je širší a rovný. Na dno nalejeme trochu oleja a vrstvíme koliesko syra, sušené paradajky, cibuľu, cesnak a bazalku. Pridáme aj na drobno nakrájanú čili papričku, zopár zrniečok farebného korenia. Keď naplníme celý pohár vrch jemne osolíme a zalejeme olivový olejom až po vrch. Pridáme pár kvapiek citrónovej šťavy, alebo trochu nastrúhanej kôry z bio citróna. Vrch zakryjeme čerstvou bazalkou aby sa syr zvrchu nevysušoval. Syr by mal byť zaliaty olejom, ale ak ho dáte priveľa bude počas zrenia vytekať, preto poháre položte na tanier.


Druhý spôsob nakladania syra. Podstata je rovnaká, syr + všetko čo chcete pridať zaliate olivovým olejom, ochutené koreninami a bylinkami, len s tým rozdielom, že syr nakrájame na menšie kúsky. Zdá sa, že je to rovnaké, ale nie je. Malé kúsky syra viac nažijú jednotlivými surovinami ktoré vložíme do pohára a ja mám tento spôsob nakladania radšej ako nakladanie celých bochníčkov syra.


Keď sme syr naložili, fľaše uzavreli a uložili na tmavé miesto neostáva nám nič inšie než čakať minimálne týždeň. Dobré je ale občas naň pozrieť, prípadne pohár párkrát otočiť,  aby sa olej dostal všade.


Keď sme týždeň vydržali a odolali nutkaniu ochutnávať prišiel ten správny čas pohár otvoriť a pustiť sa do jedenia. Otvorený pohár prekladám do chladničky ale u nás viac ako dva dni aj tak nevydrží. 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára