22 februára 2017

Hovädzie mäso s rajčinovou omáčkou a parenou knedľou


Toto jedlo mi pripomína moje detstvo. V nedeľu mama uvarila hovädziu polievku, mäso vybrala, nakrájala na plátky, k tomu spravila rajčinovú omáčku, knedľu a obed bol hotový. 
Hovädziu polievku moc často nevarím, knedľu kúpim v obchode. Aj preto toto jedlo radím do kategórie - jednoduché zložité - prečo? toto jedlo sa dá pripraviť ako jednoduchá, lacná, rýchlovka ale aj ako luxusné jedlo. Ak si kúpite lacnejšie mäso na polievku, omáčku urobíte z pasírovaných paradajok alebo pretlaku a knedľu kúpite v obchode tak je to jednoznačne rýchlovka, lacná a dobrá. 
Ale ak použijete kvalitné hovädzie mäso, omáčku urobíte zo zeleniny a knedľu domácu, budete mať na stole luxusné jedlo ktorým pohostíte aj návštevu a hlavne chlapi vás budú vychvaľovať aká ste úžasná kuchárka.

Moja mama robila toto jedlo tak pol na pol. Mäso z polievky ale omáčku fajnovú zo zeleniny zo záhradky a ja robím tak ako ona. Vždy som si myslela, že každý tak robí a robiť z polotovarov ma ani nenapadlo. Pravda, teraz používam polotovary rada, hlavne pasírované (alebo iné) paradajky, sú dobré a výrazne urýchlia a zjednoduchšia varenie.
Teraz som ale varila po starom. Klasickú, poctivú, domácu kuchyňu.

Mäso:

asi 1kg hovädzie zadné
100g obyčajná údená slanina
3-4 bobkové listy
10 ks celé čierne korenie
3 ks celé nové korenie
masť alebo olej, soľ
Slaninu nakrájame na pásiky a dáme na hodinu do mrazničky, lepšie sa s ňou špikuje mäso.
Dáme variť vodu do ktorej sme pridali koreniny a soľ.
Mäso umyjeme a prešpikujeme údenou slaninkou. 
Mäso sprudka opečieme zo všetkých strán aby sa zatiahlo. Opečené mäso vložíme do vriacej vody . Varíme až kým mäso nezmäkne. Ja som ho varila asi 30 minút v tlakovom hrnci, čo znamená 15 minút variť a 15 minút nechať v tlakovom hrnci až potom otvoriť.  Uvarené mäso zabalíme do alobalu a odložíme.

Rajčinová omáčka:

1kg rajčiny
0,5kg mrkvy
2-3 papriky
2-3 petržleny
kúsok zeleru
2 stredne veľké cibule
mladá cibuľka aj s cíbikmi
4-5 strúčikov cesnaku
malá červená repa
2 rajčinové pretlaky
2-3 lyžice cukru
vývar z hovädzieho mäsa
petržlenová, zelerová vňať


Zeleninu očistíme, nakrájame na väčsie kusy, rajčiny rozpolíme, papriku zbavime jadierok. Výborné je pridať červenú repu, tá dá omáčke krásnu farbu.
Zeleninu uvaríme vo vývare z hovädzieho mäsa z ktorého sme najskôr odstránili bobkový list a ostatné koreniny. Vývar ochutnáme ak je málo slaný prisolíme, prípadne okoreníme.
Keď je zelenina uvarená úplne do mäkka časť vývaru odoberieme a odložíme, v prípade potreby ho použijeme na zriedenie omáčky.
Zeleninu rozmixujeme, pridáme rajčinový pretlak, necháme prevariť. Dochutíme cukrom a následne podľa vlastnej chuti prisolíme, okoreníme mletým čiernym korením.


Parená knedľa:

600g polohrubej múky
350 ml mlieka
1 vajíčko
50 ml oleja
1/2 kocky droždia
1 malá lyžička cukru
1 malá lyžička soli


Z kvasníc, cukru a trocha mlieka pripravíme kvások a zamiesime nelepivé cesto. Zakryjeme preklopenou miskou, alebo utierkou a necháme vykysnúť
Z vykysnutého cesta urobíme 2-3 podlhovasté knedle. Ja ich parím v parnom hrnci cca 18-20 minút.

2 komentáre:

  1. Milá Evka, neuveríš, ale už niekoľko dní sa "prechádzam" po Tvojom blogu,, kratím si čas, som po operácii, krásne fotografie, perfektne popísané a komentované recepty radosť prezerať :-) som dosť už prežila, samozrejme varím a vraj dobre:-) no chcela som vyjadriť podporu a obdiv Tvojmu, verím, že aj koníčku. Pozdravujem a prajem veľa zdravia, nielen Tebe, ale i Tvojim stravnikom ��45678 môj nick na Varecha.sk, ktorá sa žiaľ, prepáč výraz "zopsula"

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi za krásne slová :-) ja už na Varechu moc neprispievam ale chodím tam celkom pravidelne... raz darmo, Varecha je moja srdcovka. Na Vareche som začínala a bolo to veľmi fajn, bola tam veľmi príjemná atmosféra, milí ľudia ochotní vždy pomôcť, poradiť :-) a vlastne Varecha ma posunula tam kde som teraz. Som už na dôchodku a môj blog je pre mňa relax.
      Prajem Ti rýchle uzdravenie a tiež veľa dobrého varenia a ešte lepšieho papania

      Odstrániť