04 mája 2020

Slané koláče so špenátovou a paradajkovou plnkou


Tak slané koláče ja môžem hocikedy, vlastne vždy. Rada ich pečiem pretože sa nemusím držať žiadnych receptov. Čo doma mám to použijem. Paradajkový s klobáskou, šunkou alebo len so syrom sa dá piecť po celý rok ale z mladého špenátu len teraz na jar. Špenát sejem celkom nahusto, postupne pretŕham a míňam v kuchyni. Na koláč, na pomazánku... a keď ho miniem zasejem znovu a mám až do jesene čerstvý špenát. Ale tento prvý je najvzácnejší. Ak máte možnosť vyskúšajte, čerstvý špenát je niečo celkom iné ako ten mrazený. 


A toto je môj bylinkový vyvýšený záhon, špenát čaká na pretrhanie a pôjde rovno do koláča. Tým, že ho pretrhám porastie ešte rýchlejšie a za pár dní pozbieram ďalšiu úrodu. Vitamíny na jar sú fajn.



Čo budeme potrebovať na cesto - 

200g ražnej múky chlebovej, hladkej
300g hladkej múky 
alebo akákoľvek iná kombinácia múk
1/2 kocky droždia
300ml vlažnej vody 
asi 2 lyžice oleja
lyžička soli

vo vlažnej vode rozpustíme droždie
do misky preosejeme múku, pridáme vodu s droždím, olej a soľ
zamiesime cesto a necháme ho asi hodinu vykysnúť

ak použijete len hladkú múku bude vám pravdepodobne stačiť 250ml vody
ak ale použijete ťažšie múky (špaldovú, celozrnnú..) musíte dať vody viac
a tiež bude cesto dlhšie kysnúť, takže ho kľudne nechajte aj dve hodiny 


Plnka špenátová:
menšia cibuľa
asi dve hrste mladého špenátu
strúčik, dva cesnaku
asi 2 lyžice kyslej smotany
a za hrsť strúhaného alebo nakrájaného  syra
štipka soli, čierne korenie

na oleji podusíme cibuľku, pridáme nakrájaný špenát, cesnak a len veľmi krátko podusíme, pridáme kyslú smotanu a syr, chvíľu miešame aby sa syr rozpustil ale nie je nutné aby bol celkom rozpustený
dochutíme soľou a korením
plnku necháme vychladnúť


Plnka paradajková:
pasírované paradajky alebo pretlak
veľa pretlačeného cesnaku
olivový olej
veľa čerstvej bazalky 
soľ a mleté korenie
všetko spolu zmiešame tak aby nám vznikla polohustá omáčka

a ešte som na oblohu použila
slaninu, klobásku, syr a bylinky




keď cesto vykysne rozdelíme ho na tri bochníčky
plech potrieme olejom, po upečení je cesto chrumkavé aj zospodu
každý bochníček roztiahneme rukami do dĺžky a okraje pozahýbame smerom dnu aby nám plnka nevytekala
na jeden som natrela špenátovú plnku a vrch som ešte posypala syrom
na ďalšie dva som natrela paradajkovú plnku, na jeden som dala slaninu, na druhý klobásku a na oba syr a bylinky

pečiem v rozohriatej rúre na 250°C 10 minút
hovoriť, že čakajte kým vychladne je zbytočné, aj tak nikto neodolá a taký horúci je aj tak najlepší...






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára