10 septembra 2020

Slivkový lekvár


Za tie roky som už zavárala kadečo ale slivkový lekvár som nikdy nerobila. Tento rok sa ale všetko zmenilo. Urobila som lekvár, kompót, navarila gule, upiekla koláče. Skrátka slivky boli. A keď môj muž povedal, že to nie sú slivky vhodné do suda, vyhol sa im aj zaťko a radšej zbieral hrušky. A my sme mali slivky na zjedenie aj do kuchyne aj na rozdanie. A lekvár sa mimoriadne vydaril. Dúfam, že slivky budú aj na budúci rok.


Čo budeme potrebovať:

5 kg vykôstkovaných sliviek
500 g cukru a viac podľa sladkosti sliviek

Na lekvár používame zdravé, neprezreté slivky. Slivky dôkladne umyjeme v teplej vode. Ja ich umývam 3x. Prvýkrát ich umývam v horúcej vode a potom vo vlažnej.
Slivky prekrojíme a odstránime kôsku. Odvážime ich aby sme vedeli aspoň približne koľko cukru pridať. Na 1 kg sa pridáva 100 g cukru.


Slivky a cukor dáme do väčšieho širšieho kastróla a dáme variť. Najskôr stále miešame až sa cukor rozpustí. Ďalej varíme asi 2 hodiny, nezabúdame občas miešať aby sa lekvár nepripálil. 

Keď sú slivky celkom rozvarené, asi po 2 hodinách, rozmixujeme ich ponorným mixérom do hladka. Ochutnáme a ak treba pridáme cukor. Ja som ešte pridala 250g pretože naše slivky boli trochu kyselšie, ale to je tohto roku všetko ovocie.


Urobíme skúšku. Vložte malý tanierik do mrazáku, len na chvíľku a potom naň vylejte trochu lekváru. Nechajte chvíľu vychladnúť a potom skúste spraviť vareškou cestičku. Ak sa vám spraví, lekvár je dostatočne hustý a môže ísť do pohárov. Samozrejme každý uprednostňuje inú hustotu. Ja som robila taký stred, aby nebol ako kameň ale dal sa natrieť na chlieb, na drobné linecké pečivo alebo na medové rezy.


Horúci lekvár nalejeme do čistých pohárov, otočíme hore dnom a zabalíme do deky. Ja dám preloženú deku na spodok, nato dám utierku, tá sa ľahšie operie keby čosi, poukladám lekvár a prekryjem dekou aby boli zakryté aj boky. Hovorí sa tomu suchý dunst. Takto necháme lekvár do druhého dňa, alebo do vychladnutia a až potom uložíme do komory.






















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára