31 januára 2022

Hovädzie líčka

Hovädzie líčka sú, aj keď sa to nezdá, delikatesa. V podstate je to podradné mäso, z ktorého sa dá pripraviť prvotriedna pochúťka. O obľube líčok svedčí aj fakt, že u mäsiara je ich veľký problém zohnať. 
Ja som dostala líčka z mladého býčka. Pripravovala som ich metódou braising - ako sa to robí popíšem nižšie. 



Čo budeme potrebovať:

asi 1kg hovädzie líčka
1 väčšia mrkva
1 malý petržlen
1 stredná cibuľa
1 lyžica rajčinový pretlak
červené víno od 1 dl po pol litra, podľa vlastného uváženia
hovädzí vývar
soľ
mleté čierne korenie

Ako som už zmienila, mäso som pripravovala metódou BRAISING - je to metóda ktorá spája pomalé pečenie pri nízkej teplote a dusenie vo vlastnej šťave. Touto metódou môžete pripraviť aj iné druhy menej kvalitného mäsa. Veľkou výhodou takejto prípravy je, že kolagény ktoré sú pri normálnom varení tučné a tvrdé, nevzhľadné až tak, že v stravníkoch vzbudzujú odpor, sa premenia na želatínu. Takto pripravené mäso je také mäkké, že ho možno krájať lyžicou. 

Metóde braising samozrejme predchádza príprava:
1.) mrkvu, petržlen a cibuľu očistíme a nakrájame na menšie kúsky

2.) hovädzie líčka odblaníme, orežeme len tie väčšie blany. Ja som líčka prekrojila priečne a ešte som ich nakrájala na menšie kúsky


3.) líčka zprudka opečieme na masti (oleji) až keď sa zatiahnu tak ich osolíme a okoreníme 
Líčka vyberieme z panvice a vložíme ich do nádoby z vrchnákom ktorá môže ísť do rúry. Ja som použila kameninový hrniec. 


4.) do výpeku dáme mrkvu a petržlen a restujeme, miešame. Keď je zelenina osmahnutá pridáme cibuľu a za stáleho miešania restujeme.

k zelenine pridáme lyžicu rajčinového pretlaku a restujeme


5.) teraz začneme pridávať červené víno, pridávame ho po troche, miešame a až keď sa všetka tekutina odparí prilejeme ďalšie víno
Koľko vína dáte je len na vás, ja som pridala asi 2,5 dl.


6.) keď sa víno odparilo až na tuk a ostala nám na panvici zelenina obalená červenou omáčkou - dobre to vyzerá a ešte lepšie vonia - pridajte celú zmes k mäsu, nemusíte miešať len zalejte všetko horúcim vývarom. 

7.) teraz prichádza na rad metóda braising - hrniec zakryte a dajte do vyhriatej rúry na 140°C na 3 hodiny.
Nemusíte nakúkať, báť sa, že vám to prihorí. Pri takej nízkej teplote sa veľa tekutiny neodparí. 
Hotové mäso vyberieme, omáčku scedíme a zredukujeme, ale nie je to nutné.
Ako ste si iste všimli solila a korenila som iba mäso. Zbytok chutí dodal vývar a víno. Ja som už nakoniec vôbec nedochucovala, ale samozrejme treba ochutnať a dosoliť ak treba. Hotové mäso má byť také mäkké, že sa dá krájať lyžicou.


8.) omáčka - ja som toto jedlo varila v nedeľu, rodina hladná a netrpezlivá a ja som sa bála, že tej omáčky bude málo. Tak som ju neredukovala, len som ju scedila a podávala zvlášť. Omáčka bola síce bledšia a redšia ale chuťovo výborná. 

Moje obavy, že omáčky bude málo sa nepotvrdili, tak som omáčku ešte zredukovala. Ostala krásna tmavá, chuť trochu viac výrazná a samozrejme bola hustejšia. Ale musím povedať, že obe omáčky boli výborné. 
Ako prílohu sme mali zemiakovú kašu.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára