25 mája 2020

Špargľový koláč


Zo špargle som už varila všeličo ale slaný koláč prvýkrát a určite nie posledný.
Nielenže bol pekný, čo ocenili vnučky, ale aj chutný.

Zo špargle ktorá mi ostala som uvarila polievku a niečo som dala aj do šalátu. Mali sme skrátka špargľový deň.









Čo budeme potrebovať:

na koláč:
250 g hladkej múky
120 g studeného masla
1 vajce
3 lyžice studenej vody
soľ

na náplň:
200 ml smotany na varenie
100 g nastrúhaného syra
3 vajcia
soľ
mleté čierne korenie
muškátový oriešok

a ešte:
špargľa
prerastená slanina

na ozdobu:
hrášok, paradajka, pažítka, 
špenátové listy, baby karotka, 
petrželka alebo hocičo iné


Cesto:
Múku si vysypeme na dosku, studené maslo nasekáme a spolu s vajíčkom a trochou vody vypracujeme hladké cesto. Pracujeme rýchlo, pretože maslo sa teplom rúk začne topiť a cesto sa lepí. Zamiesené cesto zabalíme do fólie a dáme na 2 - 3 hodiny do chladničky. Alebo ho zamiesime večer a necháme ho celú noc v chladničke.


Vychladené cesto rozvaľkáme na veľkosť menšieho plechu. Ja ho vaľkám na fólii v ktorej bolo zabalené. Ide to rýchlo, cesto sa nelepí a spolu s fóliou ho prenesiem na plech. Samozrejme najskôr ho otočím fóliou navrch. Fóliu stiahnem a cesto upravím rukami. 

Cesto popicháme vidličkou a dáme predpiecť do vyhriatej rúry na 200°C asi na 12 minút. 
Predpečené cesto necháme úplne vychladnúť.


Náplň:
Špargľu očistíme a skrátime na veľkosť pekáčika v ktorom budem koláč piecť. Špargľu varíme vo vriacej osolenej a osladenej vode asi 10 minút. Varíme aj s tými koncami, vodu nevylievame ale uvaríme z nej výbornú špargľovú polievku.
Špargľu vyberieme a prudko ochladíme v studenej vode. Necháme odkvapkať.

Smotanu na varenie (môžete použiť aj šľahačku) vymiešame s vajíčkami a pridáme postrúhaný syr. Zľahka osolíme, okoreníme a dochutíme postrúhaným muškátovým orieškom.

Prerastenú slaninu nakrájame na drobno a opečieme do chrumkava.


Na vychladnuté predpečené cesto nalejeme trochu smotanovej náplne a posypeme husto opečenou slaninou. Vylejeme zvyšok náplne a môžeme začať zdobiť. Základ je špargľa ktorú naukladáme hustejšie vedľa seba. Z ostatnej zeleniny vytvoríme obrázok podľa vlastnej fantázie.   Ja som si vytvorila takúto lúku :-)
Koláč pečieme na 200°C asi 30 minút. 
Krájame až keď úplne vychladne.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára