06 apríla 2021

Jablkové pité


Jablkové pité pozná asi každý. Často je spojené so spomienkami na detstvo, na prázdniny u starkej. 

Aj ja občas oprášim starú dobrú klasiku a upečiem tento koláčikový zákusok a vždy sa po ňom len tak zapráši.

Tentoraz som piekla spolu s najmladšou vnučkou Matildou a obe sme si to užívali.


Čo budeme potrebovať:
na cesto:
600 g hladkej múky
250 g masla
150 g práškového cukru
1 prášok do pečiva
4 celé vajcia

na plnku:
asi 1 kg očistených a najemno nastrúhaných jabĺk
vanilkový cukor
hnedý cukor
škorica

Cesto:
Maslo vymiešame s práškovým cukrom, pridáme po jednom celé vajce. V recepte sú 4 vajcia, ja som použila len 3 pretože mám domáce vajcia a tie sú veľmi veľké. Takže použite 3 veľké alebo 4 malé vajíčka. 
Pridáme múku a prášok do pečiva a vypracujeme hladké cesto. Cesto zabalíme do fólie a odložíme do chladničky.

Pokiaľ sa nám cesto chladí, očistíme a nastrúhame si jablká.


Vychladené cesto rozdelíme na dve polovice a obe vyvaľkáme na veľkosť plechu.
Môj plech má 42 x 29 cm ale môžete použiť aj o niečo menší.
Vystrihnem si papier na pečenie veľký ako plech a cesto rozvaľkám na ňom. Spolu s papierom ho prenesiem na plech. Ak sa vám cesto potrhá nevadí, je to maslové cesto, môžete ho ponadpájať a  prevalkať.


Je ešte jeden spôsob a ten sme použili my dve s Matildou. Kúsky cesta dlaňou roztiahnite a ukladajte k sebe na papier na pečenie. Potom už len prevaľkajte. Malú Matildu to veľmi bavilo. Toto cesto sme použili na spodok koláča a to druhé vyvaľkané sme dali navrch. 


Na spodné cesto navrstvíme nastrúhané a mierne vyžmýkané jablká. Posypeme vanilkovým cukrom, škoricou a podľa potreby aj cukrom. Naše jablká boli veľmi sladké tak sme cukru dali len dve malé lyžičky. Cukrovala Matilda a tú som musela hamovať aby to s cukrom neprehnala.

Na jablká uložíme druhý plát, ktorý sme vyvaľkali na pečiacom papieri. Cesto aj s papierom preklopíme na jablká a papier stiahneme. Popicháme vidličkou a dáme piecť do vyhriatej rúry na 180°C asi na 40 - 45 minút.
Ešte teplý koláč pocukrujeme a necháme vychladnúť.









Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára