24 februára 2022

Pomarančový džem

 

Minulý rok, takto v zime, som prvýkrát robila pomarančový džem. Nahovoril ma nato môj muž. Robili sme z kila pomarančov, pár malých pohárikov. Do pomarančového džemu sme sa zamilovali. Komoru mám plnú džemov, nájdu sa tam aj trojročné ale tento sme zjedli okamžite. 
Tento rok som urobila džem z dvoch kilov pomarančov a zdá sa mi ešte lepší ako minulý rok. 















Čo budeme potrebovať:

2 kg pomarančov, ošúpané, čistá váha
1,50 kg kryštálový cukor
1 lyžica kyseliny citrónovej

môžete pridať aj:
celú škoricu
kúsok zázvoru
badián
klinčeky

Tieto voňavé koreniny môžete použiť pri varení všetky spolu alebo len jednu. Po uvarení sa z džemu odstránia. Ja som džem varila bez korenín. Tak nám chutí najlepšie.


Pri príprave postupujeme v troch krokoch.
Prípravu na varenie robíme večer. Džem varíme na druhý deň.

1.) Vyberieme pár pekných pomarančov. Dôkladne ich umyjeme a škrabkou nastrúhame tenkú kôru bez bielych častí. Kôru zalejeme vodou a varíme od bodu varu asi 10 minút. Potom zlejeme, dobre opláchneme studenou vodou. Kôru nasekáme na drobno a zasypeme cukrom. Odložíme do chladu do druhého dňa.


2.) Odložíme si asi tri pomaranče a ostatné ošúpeme veľmi dôkladne. Zbavíme sa bielej šupky aj všetkých hrubších častí pomaranča. 
My sme vážili pomaranče až ošúpané a základ tvoril 2 kg očistených pomarančov + pomarančová kôra a dužina z troch pomarančov ktorá sa pridá až nakoniec. 

Očistené pomaranče nakrájame nadrobno do hrnca v ktorom budeme džem variť a zasypeme kilom cukru. Premiešame, zakryjeme a dáme do chladu do druhého dňa.
Ja som na začiatok použila len kilo cukru, pol kila som pridala až pri varení džemu. Treba ochutnávať a cukor pridávať podľa vlastnej chute a podľa kyslosti pomarančov.



3.) Na druhý deň pomaranče s cukrom varíme asi hodinu aby sa pomaranče rozvarili. Potom zmes rozmixujeme ponorným mixérom na kašu. 


Pomaranče ktoré sme si odložili ošúpeme a vyfiletujeme, čiže rozoberieme na mesiačiky a tie pomocou nožíka zbavíme tenkej šupky tak, aby nám zostala len čistá dužina. Tento krok môžete kľudne vynechať. Ja to robím preto lebo mám rada v džeme kúsky ovocia.

Pomarančovú dužinu pridáme do rozmixovaného džemu spolu s presladenou kôrou. Ja som pridala ešte pol kila cukru. Varíme ešte asi hodinu. Čas je orientačný. Treba sa riadiť hustotou. 

Na konci si urobíme skúšku hustoty. Na tanierik si dáme lyžičku džemu, dáme ho  na chvíľu do chladničky, keď je dosť hustý môžeme plniť do pohárov.

Celkom na záver pridáme kyselinu citrónovú ktorá má konzervačné účinky a necháme prevrieť.

Plníme do menších pohárov. Horúce zaviečkujeme a otočíme hore dnom, ale iba na hodinku, potom ich otočíme naspäť a necháme úplne vychladnúť.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára