31 mája 2022

Chlebový slaný koláč s mangoldom

Mangold mi rastie na záhrade už roky. Keď ho všetok nepozbieram, nechám ho zakvitnúť a vysemeniť sa, nemusím sa o rok o nič starať. Mangold skoro na jar vyraší a máme čerstvú zeleninu často už v apríli. Tohto roku som ale siala úplne nový záhon a  teraz zberám mladý, krásny a šťavnatý mangold. Používam ho všade tam, kde sa bežne používa špenát.  
Na cestoviny, k mäsu  ja mám ale najradšej slaný koláč s mangoldom. Pridám to čo mám práve v chladničke a tak je tento koláč vždy iný, ale vždy dobrý.
 




Čo budeme potrebovať:

na cesto:

500 g múky - ja som dala 200 g chlebovej ražnej múky a 300 g hladkej múky
použiť môžete 500 g hladkej múky
alebo 250 g hladkej a 250 g polohrubej múky
alebo akúkoľvek inú kombináciu
200 - 300 ml vody, čím viac chlebovej, ražnej múky tým viac vody
1 bal. sušeného droždia alebo 1/2 kocky čerstvého droždia
1/2 malej lyžičky cukru
2 lyžičky soli
3 lyžice oleja

náplň:
drvené paradajky
cesnak
soľ
mleté čierne korenie

mangold

mozzarella
tvrdý syr na strúhanie
klobáska alebo slanina, šunka


Cesto: droždie a cukor rozpustíme asi v 200 ml vode. Do misky si odvážime múku, pridáme soľ a olej. Pridáme droždie s vodou a vymiesime cesto. Ak je moc tuhé pridáme trochu vody. Cesto prikryjeme a necháme v teple vykysnúť.

Vykysnuté cesto rozdelíme na dve časti a každú roztiahneme na plech, na pečiaci papier. 


Drvené paradajky, pretlačený cesnak, soľ a mleté čierne korenie zmiešame a potrieme cesto tenkou vrstvou.

Mangold dobre umyjeme pod tečúcou vodou a nasekáme ho na menšie kúsky. Mangold navrstvíme na koláč a ešte pokvapkáme paradajkovou omáčkou.


Na jeden koláč som dala plátky mozzarelly a petrželku.
Na druhý koláč som dala kolieska klobásky a posypala nastrúhaným syrom.


Pečieme v rozpálenej rúre na 250°C asi 8-10 minút potom zmiernime na 220°C a dopečieme asi 10-15 minút.


Ak nemáte mangold na takýto koláč môžete použiť špenát ale mal by byť čerstvý, nie mrazený.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára