02 októbra 2020

Hruškový džem

 

Je jeseň a ja zaváram a zaváram. Ako hovorí môj muž raz zavarím aj šišky. Ale čo mám robiť keď máme v sade ovocie a niečo s ním treba spraviť. 

Zo sliviek lekvár a kompót. Z ríbezlí sirup a džem. Z jabĺčok sme natočili mušt a niečo šlo aj do suda na jabĺčkovicu. No a hrušky na koláč, na kompót a na tento skvelý hruškový džem. Robila som ho prvý krát a prvý pohár padol za obeť hneď na druhý deň. Na raňajky s vianočkou a kakavkom. 

Tento džem si určite zaslúži experimentovanie. Pridať škoricu, vanilku, zázvor, klinčeky... Ale to až nabudúce. 




Čo budeme potrebovať:

2 kg očistených hrušiek
500 - 600 g cukru
lyžička kyseliny citrónovej
1 citrón
asi 200 ml vody
lyžička mletého zázvoru

Príprava džemu nevyžaduje žiadne presné váhy. Všetko záleží od hrušiek. Sú rôzne odrody. Mäkké, šťavnaté, maslové ale aj zimné, tvrdé s hrubou kožou. No a práve také máme my v záhrade. Keby sme mali pivnicu s dobrou klímou, vydržali by aj do jari. Pivnicu ale nemáme tak ich musím zužitkovať. Ináč keď ich je veľa robíme z nich mušt a ten je úplne fantastický.


 Ak máte vhodnú sortu môžete džem variť z hrušiek aj so šupou. Tie moje som ale musela ošúpať. Zdravé šupky aj s vykrojenými jadrincami som dala variť. Pridala som ošúpaný nakrájaný citrón a pod pokrievkou som varila. Pokiaľ sa šupky varili, ošúpané hrušky som nakrájala nadrobno.


Uvarené šupky som scedila rovno do hrnca s nakrájanými hruškami a dala variť.
A teraz už len varíme a varíme až sa odparí prebytočná voda a hrušky sa rozvaria. Ja som to zo začiatku varila prikryté aby sa hrušky rýchlejšie rozvarili a potom som odokryté nechala odparovať. 
Ja som na konci použila tyčový mixér. Mixovala som len veľmi krátko. Chcela som aby mi v džeme ostali celé kúsky.


Keď už je všetko ako má byť pridáme cukor a lyžičku zázvoru. A zase s cukrom opatrne. Pridajte len časť cukru. Miešajte a keď sa cukor rozpustí ochutnajte. Keď treba pridajte cukor. A ochutnávame a ochutnávame. Ja som na 2 kg ošúpaných hrušiek dala 550 g cukru, 2 malé lyžičky zázvoru a 2 lyžičky kyselina citrónovej.



Hotový džem nalejeme do čistých menších pohárov a dáme do suchého dunstu. Uzavrieme, otočíme dole viečkom a zabalíme do deky. Ja to tak nechám až do rána. Potom otočím, nalepím etikety a uložím do komory. 


A takto mi pomáhala vnučka. Zatiaľ čo si Agátka písala úlohy, Matilda dávala pozor aby sa babka nepopálila, lebo veď džem je véééľmi horúci. Všetko dobre dopadlo, nikto sa nepopálil a keď džem ochladol ochutnali sme ho na maslovom chlebíku a zapíjali jablkovým muštom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára