27 októbra 2021

Hruškové batôžky s nutelou a marhuľovým džemom

V našom sade máme okrem jabĺčok a sliviek aj jednu veľmi starú hrušku. Každý rok nás poteší bohatou úrodou. Je to nejaká zimná odroda, vhodná skôr na uskladnenie ako na priamy konzum. 
Každý rok z nich robím kompót a fantastický džem. No a samozrejme koláče. tentoraz to boli batôžky z kysnutého cesta s nutelou, marhuľovým džemom a posýpkou.







Čo budeme potrebovať:

na cesto:
200g hladkej múky
300g polohrubej múky
1/2 kocky droždia
2 lyžice cukru
250ml mlieka
100ml oleja
1 vajce
štipka soli

náplň:
hrušky
nutela
marhuľový džem

na posýpku:
1 lyžice bravčovej masti
3 lyžice hrubej múky
3 lyžice kryštálového cukru

všetko spolu zmiešame tak aby vznikla hrudkovitá zmes
miesto masti môžete použiť maslo, ale masť je lepšia

a ešte:
vajíčko na potretie

Malá rada na začiatok - ak pečiete s nutelou používajte len pravú lieskovo orieškovú nutelu, nie náhražky. Rôzne čokoládové nátierky sa pri pečení roztečú, prihoria a tak trochu smrdia. Aspoň ja mám s tým zlé skúsenosti. Potom je lepšie miesto nutely použiť kocku čokolády.


Najskôr si pripravíme klasické kysnuté cesto: droždie rozmiešame v mlieku, pridáme cukor, múku, olej a štipku soli a hneď zamiesime cesto. Na teplom mieste, prikryté necháme vykysnúť.

Hrušky ošúpeme, prekrojíme pozdĺžne na polovicu a vykrojíme jadrince. Ak mám hruška moc špicatý koniec tak ho zrežeme aby sme dostali guľatejší tvar.


Vykysnuté cesto vyvaľkáme na tenšie a nakrájame na štvorce o niečo väčšie ako hruška. Asi tak 10 x 10 cm. Do vykrojenej hrušky dáme lyžicu nutely a položíme na cesto. Hrušku potrieme marhuľovým džemom a posypeme posýpkou. Okraje cesta zdvihneme hore. Ak je štvorec cesta väčší môžete konce cesta spojiť a zatočiť. Ja som mala štvorce menšie tak som ich prichytila špáradlom - zapichla som ho do cesta. Batôžky potrieme rozšľahaným vajíčkom.

Pečieme na 200°C asi 10 - 15 minút.

Upečené batôžky preložíme na mriežku a pocukrujeme.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára