28 februára 2020

Šúľance s orechmi


Sú jarné prázdniny, vnúčatká u babky a babka vymýšľa čo im uvariť aby im to chutilo ale zároveň aby nemusela stáť pol dňa pri sporáku.
Tak prišli na rad šúľance na sladko. A nápad to bol veľmi dobrý, zjedlo sa všetko.

Naše šúľance možno nie sú najkrajšie, ale mala som pomocníka, vnuka Jerguška, ktorý mi cesto zamiesil aj šúľance našúľal. A ja som mala radosť ako mu práca šla od ruky.







Čo budeme potrebovať:

800 g v šupe uvarených zemiakov
50 g škrobovej múčky
150 g hrubej múky
1 vajíčko
štipka soli

na posypanie:
mleté orechy + práškový cukor
alebo
mletý mak +  práškový cukor
alebo
opražená strúhanka +práškový cukor



Zemiaky uvaríme v šupe, najlepšie večer. Studené zemiaky ošúpeme a postrúhame na strúhadle. Pridáme múku, škrob, vajíčko a štipku soli.

Cesto rýchlo zamiesime, rozdelíme na dve časti a z každej ušúľame dlhý tenší šúlok. Ten nakrájame a každý kúsok pošúľame v rukách alebo na pomúčenej doske. 


Pracujeme rýchlo, pretože zemiakové cesto rýchlo vlhne a môže sa pri varení rozpadať. 
Preto si určite dajte variť vodu vopred. Pripravíme si väčšiu misku a za lyžicu domácej masti alebo masla. 
Šúľance varíme v osolenej vriacej vode, keď vyplávajú na povrch chvíľku povaríme a potom sitkom vyberieme a vysypeme do misy. 
Mierne miskou potriasame, horúce šúľance roztopia masť a pekne sa ňou obalia.

Uvarené šúľance môžeme aj zamraziť. Vtedy ich ale nemastím, ale na sitku schladím pod studenou vodou. Odkvapkané rozložím na plastový podnos a dám do mrazničky. Zmrznuté preložím do sáčku a odložím do mrazničky. Po rozmrazení sa dajú použiť na sladko ale aj ako príloha k mäsu s omáčkou.



A už stačí len zvoliť posýpku. My sme mali orechovú, výborná je maková a ja mám rada aj orechy a ešte navrch poliať riedkym lekvárom.

A takto naša Júlinka ukazovala dedkovi aké sú šúľance supéééér a keď všetko zjedla, naložila si dupľu.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára