24 februára 2020

Sumec so smotanovou omáčkou a špenátovými šúľancami


Ešte na jar priniesol môj muž domov živého sumca. Vyhral ho v tombole na rybárskych pretekoch. Nie je rybár, ale na rybárske preteky chodí každý rok a takmer vždy aj nejakú rybu vyhrá.
Občas ho upodozrievam, že za lístky utratí viac ako by stála ryba, ale nebudem mu predsa kaziť radosť.
Sumec bol fakt obrovský, plná vaňa ho bola. A tak sme obvolali deti a kto mohol prišiel prezrieť si to nevídané zviera. Náš pes Ozzy aj malá Matilda sa  ho báli, ale stále nakúkali cez okraj vane. 
Na druhý deň skončil sumec v mrazničke. Muž ho nafiletoval a všetko čo ostalo použil na polievku. Ja som si mäso rozdelila do dvoch balíčkov. Jeden som použila na Vianoce a vysmažila som ho. Na Vianoce u nás musí byť vždy vysmážaný kapor, ale vysmážaný sumec to je iný level. Veľmi jemné mäso bez jedinej kostičky so zemiakovým šalátom nemalo chybu.
Druhý balíček som pripravila až teraz a bol to celkom vydarený obed.




Čo budeme potrebovať:

filety zo sumca
cibuľu
prerastenú slaninu
smotanu na varenie
citrónovú šťavu
soľ
kurkumu
lyžičku hladkej múky
maslo

na šúľance:

350 g v šupe uvarených zemiakov
100 g hrubej múky 
100 g špenátového pretlaku
1 vajce
soľ


Najskôr si pripravíme šúľance.
Zemiaky v šupe uvaríme v osolenej vode, najlepšie ešte večer. Studené ošúpeme a nastrúhame na jemnom strúhadle.

Špenátový pretlak rozmrazíme a necháme stiecť na sitku, alebo dobre vyžmýkame. Ja som použila listový špenát, ktorý som sparila a nasekala na drobno. Keď použijete pretlak budú šúľance viac zelené.

Keď máme všetko pripravené dáme si variť vodu pretože len čo máte šúľance našúľané musia ísť do vriacej vody, inak sa vám môžu rozpadať.

A ešte , ak nechcete robiť z hrubej múky, kľudne použite polohrubú. 


Do nastrúhaných zemiakov pridáme múku, vajce, scedený špenát a soľ a rýchlo vypracujeme cesto. Cesto je mierne lepivé. Dosku si dobre posypeme múkou a cesto na nej vyšúľame do hrubšieho šúľka. Z neho odkrajujeme približne rovnaké kúsky a tie vyšúľame.


Šúľance ihneď hádžeme do vriacej osolenej vody, ak treba opatrne ich miešame aby sa neprilepili o dno. Všetko záleží od toho aký máte hrniec.
Keď šúľance vyplávajú na povrch chvíľku ich ešte povaríme, scedíme a prepláchneme studenou vodou. Odkvapkané vysypeme do misy a pokvapkáme maslom alebo olejom.


Sumec a smotanová omáčka:

Filety sumca môžete namočiť do mlieka, ale nie je to nutné. Všetko je len na vás, ako veľmi máte radi ryby.
Filety osušíme a osolíme.


Na oleji speníme na celkom drobno nakrájanú cibuľku. Pridáme slaninku tiež nakrájanú na drobné kocky. Opražíme a pridáme filety sumca. Krátko opražíme z oboch strán. Filety preložíme na pekáčik a vložíme do teplej rúry, kde jednak dôjdu ale hlavne ich udržíme v teple. Ja si zapnem rúru na 50°C na teplý vzduch a po 10 minútach ju vypnem.


Osmaženú cibuľku posypeme lyžičkou múky, pridáme kúsok masla a za stáleho miešania opražíme. Potom zalejeme smotanou a všetko spolu prevaríme. Ochutíme kurkumou a trochou citrónovej šťavy. Ochutnáme a ak treba dosolíme. Omáčka má byť mierne kyselkavá, ak sa vám zdá byť moc kyslá pridajte štipku cukru.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára