07 septembra 2020

Plnený patizón


Ak ste doteraz patizón obchádzali mali by ste vedieť, že patizón je priam nabitý vitamínmi a minerálmi čiže je nášmu zdraviu veľmi prospešný.
Má málo nasýtených tukov a málo sodíku, neobsahuje žiaden cholesterol. Obsahuje veľké množstvo vlákniny a má málo kalórií. Nášmu telu dodá vitamín C, B6, A, minerály draslík a horčík. Znižuje cholesterol, krvný tlak. Ale ak máte choré ľadviny alebo žlčník patizónu sa radšej vyhnite, obsahuje oxalát ktorý nemocným orgánom neprospieva.
Dostala som od susedy krásne malé patizóny. A pretože boli také rozkošné rozhodla som sa ich naplniť aby si svoju krásu zachovali aj na tanieri a potešili aj oko stravníkovo.







Čo budeme potrebovať: 

malé patizóny
naplniť môžete samozrejme aj veľký patizón
cibuľu
cesnak
mrkvu
bylinky - pažítka, petrželka, mangold
pohánku alebo suchšie pečivo
soľ
mleté čierne korenie
rasa drvená
nastrúhaný tvrdý syr do plnky aj na zapečenie

Môžete pridať aj na kocky nakrájané kuracie mäso - ja som použila zbytky  pečeného kurčaťa z nedeľného obeda. 

Najskôr si uvaríme pohánku:
s prípravou začneme už večer. Pohánku zalejeme vodou a necháme cez noc napučať. Na druhý deň vodu zlejeme, pohánku prepláchneme a dáme variť do vriacej, osolenej vody. Varíme asi 5 minút, potom odstavíme a necháme pod pokrievkou dôjsť.
Ak si pohánku nenamočíme, môžeme ju variť priamo. Pohánku opláchneme a dáme variť do vriacej, osolenej vody. Varíme asi 10 - 15 minút, odstavíme a necháme pod pokrievkou dôjsť.
Na 100 g pohánky dáme variť 250 ml vody. 


Patizón umyjeme a vršok skrojíme. Vnútro opatrne vydlabeme. Ak použijete veľký patizón najskôr vydlabte stred so semiačkami a tie vyhoďte alebo použite na polievku a do tohto jedla použite len čistú dužinu bez semienok. Dužinu nasekáme na drobno.


Pripravíme si zeleninový základ. Na masti alebo oleji speníme cibuľku pridáme na malé kocky nakrájanú mrkvu, chvíľku opražíme podlejeme máličko vodou a dusíme do mäkka. Keď je mrkva mäkká necháme vydusiť skoro všetku vodu, pridáme nasekanú dužinu z patizónu, cesnak a bylinky. Ja som pridala pažítku, petrželku a mangol. Ten mi rastie od jari do zimy na záhrade, tak ho pridávam skoro všade. Ak to nepoznáte tak mangold je niečo ako špenát. 
Môžete, ale nemusíte pridať mäso. Mne ostalo pečené kurča z nedeľného obeda, tak ako vždy zostali prsia tie som nakrájala a pridala do zeleniny.



Z tejto zmesi si môžeme pripraviť dve plnky.  Zeleninu som rozdelila na dve časti. Do jednej som pridala uvarenú pohánku. Premiešame, pridáme hrsť nastrúhaného syra, ochutnáme a ak treba dosolíme, dokoreníme.


Do druhej časti som pridala na drobno nakrájané rožky. Premiešame, pridáme hrsť nastrúhaného syra, ochutnáme a ak treba dosolíme, dokoreníme. Ak treba pridáme trochu vody aby plnka nebola suchá.


Vydlabané patizóny zvnútra jemne osolíme a naplníme pripravenými plnkami. Ulažíme na plech, podlejeme malým množstvom vody a dáme do horúcej rúry piecť. Pečieme na 200°C asi 30 minút. Potom posypeme syrom, ja som ešte pridala koliesko paradajky a zapekáme spolu s patizónovými klobúčikmi ďalších asi 15 minút.


Podávame samotné alebo so zeleninovým šalátom, ale aj s uvarenými zemiakmi ako komu chutí. V prípade pohánkovej plnky je to výborné samostatné jedlo ktoré obsahuje aj zeleninu aj prílohu v jednom. Mne to celkom stačilo, nechýbalo mi k tomu vôbec nič. Ak som vás navnadila vyskúšajte.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára