16 novembra 2017

Zmes sušenej zeleniny a byliniek


Pred pár rokmi som si kúpila sušičku a celkom často ju využívam. Trochu ovocia, trochu paradajok, veľa byliniek a počas celého roku suším aj zeleninu. Robím si takú zmes zeleniny a byliniek bez soli. Niečo rozdám deťom a zbytok používam do polievok, pod mäso a úplne fantastické sú pečené zemiaky posypané touto zmesou.





Moja sušená zmes obsahuje:
mrkvu
petržlen
pór
zeler
stopkatý zeler
cibuľu
cesnak
červenú papriku, kápiu

petržlenovú vňať
zelerovú vňať
ligurček
pažítku
oregáno
trochu bazalky
trochu špenátu a mangoldu
trochu žihľavy

Suším počas celého roku. Postupne tak ako mi rastú bylinky. Ale keď si zjari kúpim viazaničku mladého petržlenu aj s vňaťkou zapnem sušičku a vňaťku usuším. Aby sušička nešla len tak naprázdno pridám čo doma mám - cibuľu, cesnak, papriku, pór. A takto suším v priebehu roka všetko čo mi príde pod ruku. 
Tohto roku som pridala aj trochu žihľavy, mladého špenátu a mangoldu. 

Všetko čo nasuším sypem do veľkej plastovej krabice. Na dno dám papierovú utierku a krabicu zavriem, aby sa mi na bylinky neprášilo. Na jeseň si na trhu kúpim mrkvu, petržlen, zeler. Zeleninu očistím, nastrúham na plátky a postupne suším. Keď mám všetkého dosť, zmes zamiešam a vo vysokej nádobe ju rozmixujem ponorným mixérom. 
A je hotovo. Zmes rozdelím do menších fľašiek. Jednu si nechám v kuchyni, niečo dám deťom a ostatné dám do plastovej, tmavej nádoby a odložím v komore.
Sušiť zeleninu a bylinky môžete aj v rúre. V sušičke je to ale určite pohodlnejšie a rýchlejšie. A mne sa zdá, že bylinky majú krajšiu farbu ako keď som ich kedysi sušila len tak na vzduchu. 
Možno sa vám zdá zbytočné sušiť zeleninu, veď do polievky aj tak musíte dať čerstvú, tak načo? Samozrejme, že sušená zelenina čerstvú nenahradí. Ale je výborná na dochucovanie. Ja ju sypem na zemiaky ktoré potom pečiem v rúre, pridávam do rizota, do jednozložkových polievok, napr. do hráškovej, do omáčok, pod mäso ale aj do cesta na slané palacinky a čo je najdôležitejšie, viem, že v mojej zelenine nie sú žiadne konzervanty a iné škodlivé látky.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára