04 septembra 2023

Chlebové posúchy

Kto vyskúšal, dá mi za pravdu, že nie je nad dobrý domáci chlebík... aj ja pekávam... chlieb, bagety, rožky, vždy si kúsok cesta oddelím a upečiem posúch, niekedy jeden, najčastejšie dva a k tomu malý, dlhý chlebík.... tak to máme najradšej....
14.6.2013



Čo budeme potrebovať:
500g hladká múka 
alebo 300g múka hladká, 200g múka - špaldová, ražná, chlebová...
alebo 300g múka hladká, 100g múka špaldová, 100g ovsené vločky ražné
alebo akákoľvek iná kombinácia múk o celkovej hmotnosti 500g
1/2 kocky droždie čerstvé, alebo primerané množstvo sušeného droždia
 300 - 350ml voda vlažná
1 lyžica soľ
semienka - ľan * rasca * sézam * slnečnica....
cesnak * soľ * olej * tymián
slaninku * klobásku * chorizo * medvedí cesnak alebo hocičo iné



Do misky si pretlačíme veľa, veľa cesnaku, pridáme asi 3-4 lyžice oleja, 2 lyžice vody a 1 lyžičku soli a touto zmesou budeme potierať posúchy.




Čerstvé droždie rozmiešame vo vode, vylejeme do múky, pridáme soľ a vymiesime cesto. Cesto zakryjeme a necháme kysnúť 1-2 hodiny. Ja cesto zamiesim večer a pečiem ráno.

Keď cesto vykysne rozdelíme si ho podľa toho aké máme plechy. Ja ho delím na tri časti - dva okrúhle posúchy a jeden chlieb. Guľaté plechy polejeme olejom, rukou rozotrieme a potom takou naolejovanou rukou roztiahneme cesto. Necháme cca 30 minút kysnúť. 

Potrieme cesnakovou zmesou, posypeme tymiánom, alebo rascou a prstami pozatláčame do cesta, urobíme v ceste jamky, to preto aby cesto ostalo aj po upečení zvlnené a všetko čo sme dali na povrch aj na povrchu zostalo a nestieklo po stranách.


Chlieb pred pečením potrieme vodou a posypeme semienkami ľanom, sézamom, slnečnicou...
 
Pečieme vo vyhriatej rúre na 230°C cca 15 minút. Chlebu to stačí pretože veľkosťou je to skôr taká tučnejšia bageta...

Upečený posúch vyberieme na mriežku a necháme vychladnúť



Každý posúch môže byť iný - tento je s cesnakom, tymiánom
a nadrobno nakrájanou prerastenou slaninkou












a na tento som nakrájala len pálivú klobásu, nič iné, prstami som ju povtláčala do cesta, klobása si pri pečení pustila šťavu a posúchy získali neopakovateľnú chuť









a tento je s chorizom, paradajkami ktoré som sparila, ošúpala a použila iba pevnú časť a lístkami bazalky












no a môj najnovší objav je chlebový posúch s medvedím cesnakom výdatne zaliaty olivovým olejom.... bála som sa, že lísky medvedieho cesnaku pri pečení zhoria, ale bola som milo prekvapená, že lístky zostali chrumkavé a mali zvláštnu orieškovú chuť... no skrátka dobrota :-)



7 komentárov:

  1. Super raceptík vyskúšala som :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zdravím vás pani Evka,
    máte krásne stránky, podnetneé,držím palce, nech sa vám darí,rada sa na vaše stránky budem vracať.
    Ivka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ivka, ďakujem veľmi pekne... mňa to veľmi baví, len keby toho času bolo viac....

      Odstrániť
  3. posúchy boli skvelé, s priateľom ich zaraďujeme medzi obľúbené :)

    OdpovedaťOdstrániť