28 septembra 2014

Tekvicové muffiny

človek až žasne kde všade sa dá tekvica použiť, všelijaké tie prívarky ktoré som ako dieťa z duše nenávidela ma netrápia ale, že z tekvice sa dá upiecť fantastický sladký dezert ma neprestáva udivovať... u nás sa nič podobné nikdy  nevarilo... o to viac si teraz vychutnávam práve takéto recepty...
tento recept mám od môjho virtuálneho priateľa Mirka až z ďalekého Calgary, u nich sú tieto Spicy pumpkin muffin, veľmi obľúbené a pripravujú sa v tekvicovej sezóne... pre mňa najväčší úspech, ale aj zdroj radosti bolo to, že môj muž vôbec netušil na čom si pochutnáva... ale ten výraz v jeho tvári keď som mu oznámila, že muffiny sú z tekvice, stál zato :-)




Čo budeme potrebovať:
šálku 250ml alebo odmerku
3/4 šálky tekvicového pyré  *  1/4 olej  *  1 čajová lyžička vanilkového extraktu
2 celé vajcia 
1 a 3/4 šálky polohrubej múky  *  3/4 šálky hnedého cukru
1,5 lyžičky prášku do pečiva  *  1/2 lyžičky sódy bicarbóny  *  1/2 lyžičky škorice mletej
1/2 lyžičky bylinkovej soli  *  1/2 lyžičky zázvoru  *  1/4 lyžičky mletých klinčekov
1/4 lyžičky muškátového orieška  *  1/4 šálky nasekaných orechov
Krém:
100g tvaroh jemný  *  1 lyžica javorového sirupu
1/4 lyžičky vanilkového extraktu  *  1 lyžica práškového cukru
2 lyžice kyslej smotany
Na posypanie:
1/4 šálky posekaných orechov 


Najskôr si pripravíme tekvicové pyré. Ja som použila tekvicu hokaido, ale použiť možno akúkoľvek maslovú tekvicu. Tekvicu nakrájame, vydlabeme, potrieme rozpusteným maslom a dáme piecť na 180°C asi na 50-60 minút, záleží od tekvice, keď je tekvica mäkká, necháme ju mierne vychladnúť a pomocou ponorného mixéra ju rozmixujeme. Odložila som si 3/4 šálky a ostatné som zamrazila, keďže sa pri pečení  nesolilo môžem ho použiť na sladko aj na slano.
K vychladnutému pyré pridáme vajcia, olej a vanilkový extrakt a dobre rozmixujeme. 

 





Ja si vanilkový extrakt pripravujem doma tak, že do alkoholu (koňak, rum...) dám rozrezaný vanilkový lusk a nechám luhovať.
Pripravíme si všetky koreniny - zľava do prava: škorica, muškátový oriešok, mletý klinček, ďumbier (ešte lepšie čerstvý nastrúhaný zázvor), bylinková soľ a nasekané orechy

Zmiešame si všetky sypké suroviny - múku, prášok do pečiva, sódu bicarbónu, cukor, orechy a koreniny.
Nedávno som si kúpila výbornú odmerku, z jednej strany sú ml a z druhej šálkové rozdelenie aj na tretiny aj štvrtiny


muffinovú formu vyložíme papierovými košíčkami, naplníme cestom a vrch posypeme orechmi
pečieme na 180°C asi 18-20 minút.
Chvíľu necháme vychladnúť, potom vyklopíme a napríklad opačným koncom hrubšej varešky spravíme v každej muffine otvor a ten naplníme krémom.
Krém pripravíme jednoduchým zmiešaním všetkých surovín

Malý dodatok:  pyré som mala veľmi husté preto som musela pridať trochu mlieka, vyšlo mi 18 ks a mám ich oproti originálu bledšie  to je asi tým, že som použila trstinový cukor a ten je dosť bledý... 

chuťovo sú fantastické, všetky tie koreniny spolu s chuťou tekvice dávajú krásnu jesennú chuť, už len pohár vareného vína a deku na kolená :-)

























a tu je odkaz na recept podľa ktorého som piekla z dovolením autora, ktorému touto cestou ďakujem za skvelý recept
http://varecha.pravda.sk/recepty/tekvicove-muffiny-fotorecept/54230-recept.html

8 komentárov:

  1. Výborný recept.Ještě mám tři dýně,tak určitě vyzkouším.Hezký večer,Bára

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. barborka, ďakujem, ja mám tiež ešte v komore jednu tekvicu a čudujem sa, že mi tak dlho vydržala... ale ja si na začiatku sezóny urobím tekvicové pyré a dávam si ho do mrazničky, potom stačí rozmraziť a použiť a mám to bez roboty... prajem pekný deň

      Odstrániť
    2. A když děláte pyré,pečete dýni nebo vaříte?Už jsem také nad tím přemýšlela,že si udělám zásobu do mrazáku.Letos zkusím zasadit kromě hokkaido i dýni máslovou.Jinak mám moc dobrý recept i na dýňové tousty s feferonkou.Mějte hezký den.

      Odstrániť
  2. to je rôzne, asi záleží od toho čo ako prvé urobím, napr. strašne milujem tekvicové risotto a vtedy tekvicu uvarím a rozmixujem na pyré, čo nepoužijem to zamrazím... s uvarením je menej roboty ale na druhej strane pečená má výraznejšiu chuť...
    a kde by som našla ten recept na toasty?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pikantní dýňová pomazánka

      500g dýně hokkaido, 3 stroužky česneku, 1 malá chilli paprička, 150g husího sádla,může být i vepřového,protože husí se špatně shání, špetka mletého kmínu, sůl , 3 - 5 lžiček citronové štávy. V postupu napsaná i odlehčená verze bez husího sádla.

      POSTUP PŘÍPRAVY

      Dýni očistíme od semínek,oloupeme a pokrájíme na kostky. Stroužky česneku oloupeme a prolisujeme,chilli papričku podélně rozřízneme,vyškrábeme semena a najemno nasekáme. V hlubší pánvi rozehřejeme sádlo,orestujeme na něm dýni,přihodíme chilli papričku a krátce společně opečeme. Snížíme teplotu,přidáme kmín a sůl a pod pokličkou podusíme doměkka. Pokud dýně pustí víc vody,sundáme pokličku a necháme ji trochu odpařit. Ještě horkou dýni rozmixujeme s prolisovaným česnekem,dochutíme solí,citronovou štávou a necháme zchladnout. Pomazánku rozdělíme do skleněných uzavíratelných sklenic a vychladíme. Podáváme namazanou na opečených krajíčcích chleba ozdobenou čerstvými bylinkami.ODLEHČENĚJŠÍ VERZI PODUSTE NA TROŠE VODY A V ZÁVĚRU PŘIMÍCHEJTE 4 - 6 LŽIC OLIVOVÉHO OLEJE.

      Odstrániť
    2. ja robím podobne a je to fakt výborná pomazánka
      http://www.ovarenizivoteatak.blogspot.sk/2013/09/natierka-z-tekvice-hokaido.html

      Odstrániť
  3. Není to můj vlastní recept,našla jsem ho na netu.Ale už jsem tousty dvakrát dělala a jsou moc dobré.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Barborka, kto už dnes dokáže vymyslieť úplne nový recept??? všetko už bolo vymyslené :-) dôležité je, že nám chutí...

      Odstrániť