10 mája 2021

Srnčí chrbát so slivkovou omáčkou a zemiakovými plackami


Zas po dlhom čase divina na našom stole. Boli sme obdarovaní krásnym srnčím mäsom. Chcela som robiť ragú ale keď som uvidela dva prekrásne kúsky mäsa rozhodla som sa pre minútky. Mäso bolo hotové behom chvíle iba omáčka a príloha zabrali viac času. Ale tá námaha stála zato.





Čo budeme potrebovať:
srnčí chrbát bez kosti
soľ
mleté čierne korenie
tymián

na omáčku:
2 väčšie mrkvy
1 menší petržlen
kúsok zeleru
cibuľu
malý rajčinový pretlak
slivkový lekvár
mäsový vývar
asi 200 ml červené suché víno
tymián al. rozmarín
divé korenie - celé čierne korenie
                     celé nové korenie
                     bobkový list
                     jalovec
                     rasca celá

na zemiakové placky:
800 g v šupke uvarených zemiakov
asi 200 g hrubej múky
1 vajce
štipku soli

a ešte:
prerastenú slaninu
sušené slivky


Srnčí chrbát je vlastne karé, ibaže je omnoho menšie ako bravčové. Po vykostení je to krásny valček mäsa o priemere asi 4-5 cm. My sme dostali mäso už vykostené. Ja som ho už len odblanila.

Mäso by pred tepelnou úpravou malo mať izbovú teplotu. Mäso nakrájame na väčšie kúsky, ale môžeme ho nechať aj vcelku, osolíme, okoreníme, pridáme tymián a na oleji prudko opečieme zo všetkých strán. Mäso vyberieme a uložíme do tepla. Ja ho vkladám do rúry vyhriatej na cca 100°C. Mäso po 10 minútach zakryjem alobalom a rúru potom vypnem. Mäso sa v rúre nesuší ale ani nevychladne. Je pekne v teplúčku.


Slivková omáčka:
do výpeku pridáme na drobno nakrájanú mrkvu, zeler a petržlen. Osolíme a prudko restujeme. Pridáme cibuľu a opekáme tak aby sme cibuľu nespálili, omáčka by bola horká. Pridáme rajčinový pretlak, chvíľu restujeme a podlejeme vývarom a vzápätí pridáme slivkový lekvár. Zamiešame podlejeme červeným vínom a o chvíľu aj vývarom tak aby bola zelenina skoro zaliata. Do čajítka si dáme divoké korenie a pridáme ho k zelenine. Zeleninu dusíme pod pokrievkou ak treba podlievame vývarom a podľa chuti červeným vínom. Omáčku treba ochutnávať a pridať toľko lekváru aby bola podľa vašej chuti. 


Ja som k zelenine pridala aj všetky odrezky ktoré mi zostali pri odblaňovaní. Keď bola zelenina udusená odrezky som vybrala a môj muž a náš pes sa o ne svorne podelili.

Podusenú zeleninu rozmixujeme, alebo prepasírujeme. Nezabudnite vybrať čajítko. Ak treba omáčku dochutíme a prevaríme.


Zemiakové placky:
tieto placky sú robené z klasického zemiakového cesta ktoré sa používa na šúľance, na noky, knedlíky... 
V šupke uvarené, vychladnuté zemiaky prepasírujeme alebo postrúhame, osolíme, pridáme vajíčko a toľko múky aby sme dokázali zamiesiť cesto. Tieto placky nebudeme variť, tak ako napr. šúľance, preto môžeme dať menej múky. Pracujeme rýchlo, zemiakové cesto pri dlhšom státí vlhne a rozpadá sa.
Cesto vyvaľkáme na hrúbku 1 cm a vykrojíme väčšie kolieska. Placky opekáme na oleji z oboch strán do zlatista.

a ešte:
slaninku nakrájame na tenučké slížiky a restujeme do chrumkava. Pridáme nasekané sušené slivky a orestujeme. Túto zmes použijeme na posypanie jedla na tanieri.

Na tanier uložíme zemiakové placky, nakrájané mäso prelejeme omáčkou a posypeme orestovanou slaninkou a slivkami. 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára