17 decembra 2016

Vianočné zvyky

Vianočné zvyky v našej rodine sú  už rokmi nemenné. Manžel a ja sme si priniesli zvyky s našich rodín, pospájali sme ich a nakoniec sme si vybrali to čo sa nám najviac páčilo a čo nám vyhovovalo. Manžel a jeho rodina žijú odjakživa v Starej Turej, to sú kopanice, čiže chudobný kraj, ich vianočným jedlom bola praženica s hríbmi, kyslá hríbová polievka a vyprážaný kapor so šalátom. Moja mama bola zo stredoslovenského, otec zo západoslovenského kraja a z našej rodiny sme prebrali zvyk vianočného košíka v ktorom musia byť okrem peňazí, všetky dostupné druhy ovocia a orechov.  Pred večerou otec toto ovocie krájal a my sme museli  zjesť kúsok z každého ovocia, symbolizuje to hojnosť a dostatok jedla po celý rok. Ostatné zvyky sme si už prispôsobili podľa seba.



Štedrý deň trávime doma, varíme večeru, strojíme stromček, pozeráme rozprávky v televízii.  Vo vani špliecha kapor, deti a pes by za ním najradšej skočili, nikto nesmie jesť aby sme večer videli zlaté prasa, čo v skutočnosti znamená, že jeme všetci a stále, len potajme. Zlaté prasa sa tak nikdy nekonalo a ani sa konať nebude. Môj muž varí celý deň kapustnicu a tesne pred večerou hriatô a ja hneď ráno urobím šalát a tesne pred večerou vysmažím rezne a kapra. Takto sa celý deň  pripravujeme  na štedrú večeru.

Na krásne prestretý stôl si potrpela už moja mama, ja som po nej podedila vianočný servis, ktorý raz podedí moja dcéra a tak poobede leštíme rodinné striebro a popíjame vajcový koňak.
Keď je všetko nachystané tak aby sme nemuseli vstávať od stola, zasadneme si celá rodina k stolu. U nás začína večera prípitkom a tým je hriatô je to zvyk z manželovej rodiny, deti samozrejme dostanú čaj so škoricou a medom. Najstarší člen rodiny, môj manžel  zapáli sviečku, povie prípitok a spomíname na všetkých ktorí už s nami nie sú. 
Na stole máme veľký košík s ovocím, v košíku je obrúsok, pod obrúskom peniaze aby sme boli celý rok bohatí a v košíku z každého druhu ovocia, orechov, cesnak a oplátky.
Začíname oplátkami s medom a cesnakom, potom obdarúvame rohy, hádžeme do nich orechy aby bolo po celý rok v našej rodine hojno, prekrajujeme jabĺčko, lúskame orechy a každý musí zjesť aspoň kúsok z každého ovocia ktoré je v košíku.

Samotná večera u nás začína kapustnicou, pokračujeme zemiakovým šalátom, vyprážanou rybou a pre deti kuracie rezne. Netrpezlivé deti  jedlo nahádžu do seba a už len poposedávajú a súria nás aby sme rýchlo jedli aby mohol prísť Ježiško.  My s manželom sme si to vždy vychutnávali a pomaly vyberali kostičky z kapra, deti sa neodvážili odísť od stola, veď čo keby sa Ježiško nahneval a nič im nedoniesol. Keď sme už všetci najedení, musí sa popratať zo stola a prinesú sa zákusky a vianočné cukrové, len sviečka a košík z ovocím a korunkami pod obrúskom ostane po celé Vianoce na stole. A ide sa von, zapaľovať prskavky, vtedy sa ja vytratím a donesiem darčeky pod stromček, vybehnem von a nenápadne zazvoním zvončekom a to je signál pre deti. Už ich nezaujímajú prskavky, vhrnú sa dnu a začne sa rozbaľovanie darčekov. 
Pravda, dnes sú už deti dospelé ale úspešné ich nahradili ich deti, naše vnúčatká a nie je nič krajšie ako ich rozžiarené očká pod vysvieteným vianočným stromčekom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára