20 decembra 2016

Vianočné medovníky


Tento recept na vianočné medovníky mám už roky a ešte nikdy ma nesklamal. Môžem ho piecť aj mesiac dopredu v plechovej krabici vydrží celé mesiace. Raz sa mi dokonca stalo, že som medovníčky objavila až na Veľkú noc a nič im nebolo. 

  
medovníkové cesto si pripravujem 2-3 dni dopredu ... 

budeme potrebovať:
1 kg hladkej múky  *  250g med  *  250g maslo  *  250g cukor práškový
4 vajcia  *  2 malé lyžičky sódy bicarbóny  *  1 lyžica perníkové korenie
vajíčko na potretie
Poleva na zdobenie: 1 bielok  *  150g cukor práškový  *  šťava z citróna


na začiatok si vyberieme väčšiu misu v ktorej sa nám bude dať cesto vymiesiť 
a v ktorej aj cesto uchováme počas 2-3 dní
vajcia, med a cukor pomocou mixéra vyšľaháme a po troche pridáme zmäknuté maslo
do medovej hmoty pridáme preosiatu múku, sódu bicarbónu, korenie a vypracujeme cesto
cesto miesime v miske, väčšinou stačí len premiešať varechou pretože  cesto je pomerne lepivé, 
môžete pridať trochu múky, len tak poprášiť
misu uzavrieme viečkom (ja používam misku rýchlokysku) alebo fóliou a necháme cez noc odpočívať 
potom cesto premiesime, niekedy stačí premiesiť raz, niekedy treba premiesiť ešte raz po cca 12 hodinách
asi to súvisí z medom, aj keď mám domáci, asi tiež nie je každý rok rovnaký
už po prvom premiesení je zjavné, že cesto sa už nelepí, ale je krásne pevné a elastické
to moje cesto odpočívalo 36 hodín a premiesila som ho 2x
odpočinuté cesto rozvaľkáme na hrúbku 3-4 mm a vykrajujeme vianočné tvary
ukladáme na plech na pečiaci papier


pečieme na 180°C asi 8 minút, ale treba si to odsledovať, všetko závisí aj od veľkosti a hrúbky medovníčkov
upečené medovníčky hneď za horúca potrieme rozšľahaným a cez sitko precedeným vajíčkom
a robila som aj vitrážové... do medovníčka vykrojíme koliesko a do neho vložíme kúsok cukríka
ja som použila ovocné BonPari, pečú sa tak ako ostatné medovníčky
vitrážové medovníčky vyzerajú dobre zavesené na stromčeku
a zdobíme cukrovou polevou (bielok, cukor a pár kvapiek citrónovej šťavy vyšľaháme do tuha) podľa vlastných schopností... ja nie som moc na zdobenie, som netrpezlivá a potom to aj tak vyzerá... ale naučila som sa takú fintu ktorá zakryje nedokonalosti... hneď po ozdobení cukrovou polevou medovníčky posypem jemným kryštálovým cukrom, alebo hnedým cukrom, robím to nad tanierom, niečo sa prilepí a zbytok popadá naspäť... medovníčky vyzerajú ako zasnežené...

1 komentár:

  1. bola sranda.... aj upratovanie ale najlepšie bolo zdobenie.... detom sa nechcelo tak sme si dali vínko a že akéé sú parádne :o))

    OdpovedaťOdstrániť