20 júna 2018

Čerešňový koláč s posýpkou



Tohto roku zarodila prvýkrát celkom pekne aj naša čerešňa a tak sme sa pustili nielen do jedenia ale aj vypekania koláčov. 
Môj muž nemá rád bublaninu, tak si rozkázal obyčajný koláč z kysnutého cesta s posýpkou. Tak som upiekla len taký malý pre nás dvoch.





Čo budeme potrebovať:
200g hladkej múky
300g polohrubej múky
1/2 kocky droždia
2 lyžice cukru
250ml mlieka
100g masla alebo 100ml oleja
1 vajce
štipka soli
na posýpku:
3 lyžice hrubej múky
3 lyžice trstinového cukru
1 lyžica bravčovej masti alebo oleja

a čerešne


Múku dáme do misky a v strede urobíme jamku. V mlieku rozmiešame droždie a vylejeme do jamky v múke, pridáme cukor. Misku prikryjeme a necháme vzísť kvások.
Potom pridáme zmäknuté maslo, alebo olej, vajce a štipku soli. Zamiesime cesto a necháme ho vykysnúť.
Vykysnuté cesto rozvaľkáme na veľkosť plechu a prenesieme ho na vymastený plech.
Čerešne umyjeme a poukladáme na cesto tesne vedľa seba. Necháme podkysnúť pokiaľ sa nám nerozohreje rúra.
Čerešne môžete aj vykôstkovať, ale ja s tým nemám moc dobrú skúsenosť, pretože pustia moc šťavy a cesto zostane mazľavé, akoby nedopečené. Ak ale chcete predsa len vykôstkované čerešne, obaľte ich v kokose alebo v polohrubej múke a tak ich ukladajte na cesto.
Ja som už také podkysnuté cesto po okrajoch pomocou príborového noža postláčala-poprekrajovala a vznikol mi celkom pekný okraj.

Posýpka: masť, hrubú múku a cukor zmiešame vidličkou alebo prstami tak aby nám vznikla mrvenička.
Mrveničkou posypeme koláč.

Koláč pečieme na 220°C asi 20 minút, potom znížime na 180°C a pečieme ešte 10 minút. Dĺžka pečenia záleží aj od toho aké hrubé cesto pečieme.
Toto množstvo cesta je na jeden klasický veľký plech. Ja som piekla z polovičnej dávky na malý plech.

Po upečení môžeme koláč po okrajoch potrieť mliekom alebo vodou, okraje získajú peknú zlatistú farbu. Koláč necháme vychladnúť, môžeme ho pocukrovať.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára