15 apríla 2020

Škoricové a kakaové hniezda

Zvyčajne vypekám koláče keď majú prísť deti a vnúčatá. Paradoxne, teraz keď máme karanténu, vypekám ešte viac. Do obchodu moc nechodíme, nákup raz do týždňa nám nosí dcéra a ja skoro každý deň pečiem chleba, posúchy, koláče. Pomíňala som skoro všetko droždie. Sušené aj čerstvé, zamrazené.
Pred pár dňami ma prekvapil syn keď prišiel večer, ešte pred Veľkou Nocou a medzi dverami mi hovorí: "Mama, prešiel som cez hranice okresu a priniesol som ti kontraband" a podával mi pol kilový balíček čerstvého droždia. Veľkú radosť mi spravil, veď droždie je momentálne úzko profilový tovar. Síce riskoval, pretože počas sviatkov bol zákaz pohybu z okresu do okresu, ale keď my bývame cez kopec :-)))) 
A tak som ten kontraband náležite využila. Hneď na druhý deň som upiekla sladké osie hniezda. A náhoda chcela, že keď som ich vyťahovala z rúry prišla dcéra s nákupom. Tak sa stalo, že nevesta droždie kúpila, syn priniesol a dcéra si odniesla domov tanier ešte teplých koláčov. Škoda, že som sa nemohla podeliť so všetkými. To by som s radosťou piekla hoci aj celý deň.


 



Čo budeme potrebovať:

700 g hladkej múky
100 g cukru
1 ks vanilkový cukor
1 bielok
300 ml mlieka
100 ml várovej alebo sladkej smotany
50 ml oleja
1/2 kocky droždia (21 g)
2 lyžičky prášku do pečiva
štipka soli

asi 150g masla na potieranie 

Škoricová náplň:
2 ks škoricového cukru
asi 2 lyžice mletej škorice 
1 ks vanilkový cukor

Kakaová náplň:
4 lyžice kakaa
3 lyžice cukru

Poleva:
2 lyžice citrónovej šťavy
100 g (a viac) práškového cukru
Citrónovú šťavu a práškový cukor miešame tak dlho až nám vznikne hladká, lesklá poleva. Cukor pridávame podľa potreby tak, aby poleva nebola riedka ale ani veľmi hustá.


Ja cesto miesim v robote a tam nie je až také dôležité poradie. Všetko dám do misky a robot mi to krásne vymiesi. Ak robím ručne tak do misky dám preosiatu múku, cukor, vanilkový cukor, soľ, prášok do pečiva a všetko premiešam. V mlieku rozmiešam droždie a vylejem do misy, pridám smotanu, olej a vypracujem hladké cesto. Mlieko môžete prilievať postupne ale mne sa viac osvedčilo dať všetky tekutiny naraz a keď je cesto riedke, prisypem múku. A redšie cesto nie je na škodu. Hlavne pri koláčoch, sú po upečení ľahšie, jemnejšie.
Vymiesené cesto prikryjeme a necháme kysnúť 1-2 hodiny.


Vykysnuté cesto vyklopíme na dosku a rozvaľkáme do obdĺznika na hrubšie, asi na 8 mm.
Cesto potrieme rozpusteným maslo. Nešetrite a potrite ho dobre nahrubo.


Cesto posypeme škoricovou alebo kakaovou náplňou. Máte viac možností. Ja som na časť cesta dala škoricu a na časť kakao. Ale robievam aj tak, že cesto si rozdelím na dva bochníka. Z jedného spravím škoricové a z druhého kakaové.
Aj posýpku si môžete pripraviť v miske alebo jednotlivé suroviny sypať rovno na cesto.


Cesto zrolujeme. Ja ho ešte pri každom otočení potriem rozpusteným maslom. Roládu nakrájame na 3-4 cm kúsky a reznou stranou ich ukladáme na plech. Jednotlivé kúsky môžu byť aj užšie, dôležité ale je aby boli všetky viacmenej rovnaké aby sa rovnako upiekli.

Kolieska necháme vykysnúť asi 20-30 minút. Potom ich potrieme žĺtkom rozmiešaným s lyžičkou mlieka alebo vody.


Pečieme vo vyhriatej rúre na 180°C asi 30 minút. Horúce rozložíme na mriežku a necháme vychladnúť.

Vychladnuté hniezda polejeme citrónovou polevou.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára