28 januára 2023

Šišky s jahodovou penou

Šišky som nepiekla ani nepamätám. Ale vnučky ma ukecali a keď je to fašiangové obdobie tak som sa do toho pustila. Recept mám ešte od mojej mamy z jej zeleného receptového zošita. Asi to poznáte a taký zošit po svojej mame máte tiež. Boli doby keď neexistovali počítače a gazdinky si všetko zapisovali - recepty, rady aj to od koho recept je. A ja som za ten zelený zošit mojej mamy vďačná. Učila som sa podľa neho variť a aj dnes si v ňom občas zalistujem. Len tak z nostalgie alebo aby som pohľadala recept na šišky.





Čo budeme potrebovať:

500 g hladkej múky
300 ml mlieka
2 celé vajcia
2 žĺtky
4 lyžice práškového cukru
4 lyžice oleja
4 lyžice rumu
1 bal. sušeného droždia alebo 1/2 kocky čerstvého
štipka soli

Jahodová pena:
2 bielka
jahodový džem alebo čerstvé jahody


Zamiesime cesto. Za mňa ho miesi  robot. Do misky odvážim múku, pridám cukor,  sušené droždie a premiešam. Pridám všetky ostatné suroviny a nechám to robotom vymiesiť. 
Vymiesené cesto prikryjeme a necháme v teple vykysnúť.


Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a vyvaľkáme na hrúbku asi 1 cm. Pohárom alebo formičkou vykrajujeme kolieska s priemerom 5-6 cm, ale pekné sú aj celkom malé cca 3 cm. 


Skrojky môžeme premiesiť, vyvaľkať a vykrojiť kolieska, ale je to zbytočné. Skrojky majú rôzne tvary a keď ich vysmažíte a pocukrujete deti ich rozchytajú ako prvé. 
Z tohto cesta mi vyšlo 30 šišiek + skrojky.


Šišky necháme ešte chvíľu na doske kysnúť, potom do každej spravíme prstom jamku a vysmážame v horúcom oleji najskôr jamkou dolu, potom otočíme. Vyberieme a necháme na papierovom obrúsku zbaviť sa prebytočnej mastnoty.
Na smaženie si vyberieme radšej menšiu, hlbšiu panvicu a dostatočné množstvo oleja. Šišky musia v oleji plávať. Pri pečení môžete panvicu prikryť pokrievkou ale ja to nerobím. Šišky sú nadýchané a v strede prepečené.

Ešte horúce šišky pocukrujeme.

Jahodová pena:

Bielka vyšľaháme do polotuha, pridáme jahodový  džem a vyšľaháme do tuha. Cukor som nepridávala, džem je sladký dosť.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára