11 februára 2015

Kurací koláč

v nedeľu sme dostali s mužom chuť na kurča... keďže som od prírody lenivá a doma sme len my dvaja, rozhodla som sa navariť v sobotu a rovno na dva dni, nedeľu som si tak mohla vychutnať ako klasické ničnerobenie... prvá voľba padla na pečené kurča s plnkou, šak nech je toho veľa... potom som chcela kurča rozporcovať, poukladať na plnku a upiecť - dosť často to takto robím a možno to poznáte pod názvom Kurča na perine alebo Kurča pod perinou podľa toho v akom poradí uložíte na plech plnku a kurča... tak bolo rozhodnuté bude kurča na perine a keďže som to chcela podávať aj na studeno rozhodla som sa kurča vykostiť...


takto pripravený kurací koláč som podávala so zemiakmi a zeleninovým šalátom... na druhý deň som ho nakrájala na studeno, naukladala na misu spolu s čerstvou aj sterilizovanou zeleninou a mala som pohostenie pre návštevu...

Čo budeme potrebovať:

kurča
soľ a korenie podľa vlastného výberu
ja som dala drvenú rascu, červenú papriku a trochu tymiánu

Plnka:

500g kuracia pečeň
10 rožkov
5 vajec
cibuľa
cesnak
soľ
mleté čierne korenie
rasca drvená
majoránka
petržlenová vňať




Plnka: 
robila som klasickú plnku akurát som chcela aby bola pevnejšia preto som 6 rožkov nakrájala a 4 rožky namočila do vody a vyžmýkala, pridala som nakrájanú cibuľku, posekaný cesnak, vajíčka a očistenú a nakrájanú pečeň... pridala som koreniny a petržlenovú vňať a dobre premiešala...  plnku som nechala odstáť pokiaľ som vykostila kurča
Vykosťovanie:  
kurča si položíme prsami dolu a naprieč chrbátu prekrojíme kožu až na kosť... ja som hneď v prvom kroku spravila chybu :-( úplne bez rozmýšľania som nakrojila kurča cez prsnú kosť, tak ako som zvyknutá keď kurča porciujem, čo ma teda riadne naštvalo a ešte keď muž začal rýpať, že ako sa mi to mohlo podariť... tak som si povedala, že je to jedno a zvládnem to aj od pŕs a tak som začala... 
keď už máme kurča narezané začneme tenkým nožom orezávať hrudný kôš pekne dokola, keď prídeme ku kĺbom (krídla, stehná) tak ich oddelíme a zostane nám iba kostra trupu a celý kurací plát so stehnami a krídlami
plát si otočíme a pustíme sa do vykostenia stehenných kostí - tie sú dve, vrchná a spodná, na fotke vidno vrchné kosti ako dve guličky, to je kĺbik, ten chytíme a nožíkom začneme opatrne oddeľovať mäso od kosti až sa dostaneme k druhému kĺbu a tam vrchnú stehennú kosť oddelíme
zostala nám spodná stehenná kosť, znova musíme uchopiť kĺbik a obrezávať mäso okolo kosti až sa dostaneme celkom dolu a tam kosť sekáčikom usekneme (tá kosť vľavo) pri tomto úkone máme stehno akoby vyvrátené (ako ponožka) na rubovej strane
teraz ho vrátime naspäť na lícnu stranu a koniec nohy s chrupavkou usekneme... tak isto vykostíme aj druhé stehno
krídlo vykostíme tak, že najskôr odsekneme časť krídla tak, že nám ostane len celkom vrchná časť s jednom kosťou a tú vyberieme tak isto ako stehennú kosť
nakoniec mi zostalo kurča bez jedinej kostičky... nato, že som ho začala vykosťovať z opačnej strany je veľmi utešené  
kurča si ešte raz rozprestrieme a nožíkom ešte upravíme mäso, čiže ho rôzne narežeme aby bolo mäso viacmenej rovnomerne rozvrstvené... pri vykosťovaní je najdôležitejšie neporušiť kožu... mne sa kožu porušiť podarilo ale nie na kurčati ale na mojom prste :-(

a ideme piecť... ja som piekla v tortovej forme a aby mi nevytekala šťava tak som ju vystlala alobalom, ale lepší je pečiaci papier alebo misa z jenského skla... do formy dáme plnku
kurča zospodu osolíme, okoreníme, pokvapkáme olejom a uložíme na plnku, vrch osolíme, okoreníme, zakryjeme alobalom a dáme piecť... dole vidno vykostené stehná a hore tie dve akoby dierky to sú vykostené krídla ktoré som vtlačila dnu...
piekla som na 200°C cca 60 minút, odokryla a zapiekla
a tu je výsledok... ako príloha varené zemiaky a šalát z čínskej kapusty - cibuľa, cesnak, paradajka, paprika, soľ, korenie a octový nálev

2 komentáre:

  1. Kura je v chladničke, zajtra idem na to....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :-) toto je dobré jedlo na tieto horúce dni, je výborné aj na studeno, nech sa ti darí :-)

      Odstrániť