17 júla 2016

Pečený batat s dusenými šampiňónmi


Keď som v obchode objavila bataty, čiže sladké zemiaky hodila som si hneď dva do košíka. Aj keď som ich nikdy nepripravovala ani nejedla som človek ktorý sa nebráni novotám a všetko nové rada vyskúšam. Doma som trochu pogúglila, čo to prečítala o účinkoch a samozrejme aj niečo o príprave a zistila som, že bataty sa dajú pripraviť nielen ako príloha ale aj na sladko ako dezert. 

Ako prvé som sa rozhodla, že ich jednoducho upečiem v rúre a čoby dvaja zvedavci sme sa hneď po upečení vrhli na koštovku. Môj muž povedal, že raz stačilo a viac to už pripravovať nemusím. Mne pečený batát veľmi pripomína tekvicu hokaido len trochu viac sladkú, ale to je zrejme vec dochutenia. 





Netvrdím, že bataty budú u nás často na tanieri, ale mám zopár receptov ktoré chcem ešte vyskúšať a snáď presvedčím aj môjho muža o ich prospešnosti pre náš organizmus pretože:
Batáty - 
- znižujú vysoký krvný tlak, obsahujú draslík
- sú vhodné pre diabetikov, majú nízky glykemický index
- vďaka prírodným cukrom sú ideálne na redukciu váhy
- predstavujú zdroj energie vďaka obsahu vlákniny a sacharidov
- pozitívne ovplyvňujú zrak
- sú prevenciou zápchy a žalúdočných vredov
- posiľňujú imunitu sú zdrojom viacerých významných antioxidantov, vitamínu C,E, betakaroténu






Na pečené bataty budeme potrebovať:


1 batát pre dve osoby
soľ, olej
tymián, petržlenová vňať prípadne iné bylinky

Batat umyjeme, popicháme vidličkou na viacerých miestach, posypeme soľou, pridáme bylinky, pokvapkáme olejom a dáme piecť na cca 200°C asi na 45-50 minút. Batát musí byť úplne mäkký, treba do neho pichnúť.
Ja som ho potom prekrojila po dĺžke a ešte som ho asi 10 minút zapekala

ako prílohu k batatu som robila dusené šampiňóny:
na oleji som spenila cibuľu, pridala cesnak a nakrájané šampiňóny, chvíľu oprážala, potom chvíľu dusila, osolila, okorenila, pridala petrželku a obed bol hotový... 

teda tomu môjmu som ešte opiekla dva plátky mäsa aby chlapec nefrflal, že mu nedám najesť...

4 komentáre:

  1. Krásne fotky, Evi! Ty si skrytý fototalent, zjavne :-)
    Ja som ešte batáty nerobila, ale keď chutia ako pečená
    tekvica, tak dík, asi som ako tvoj muž :-D Mala som už
    na batáty zálusk, ale konzervatívny muž pohľadom ošacoval
    a povedal, že tak toto teda nie :-D Si fakt šikulka, lebo
    aj tie 2 plátky mäsa, čo si len opiekla, vyzerajú mňamovo!
    Pekný deň, Evka ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jáj, to sa krásne číta :-) ďakujem za pochvalu
      čo sa týka batátov ak nemáš rada tekvicu, tak ani neskúšaj... ja toho môjho s batátmi straším, mala som ešte jeden doma a hneď ho išiel dávať neveste, ale ani tá ho nechcela, že skúšala a ani jej to doma nikto nechce jesť :-( takže asi tak, ešte chcem vyskúšať na sladko ako dezert a keď ani to nevyjde tak bataty u nás zapadnú do zabudnutia...

      Odstrániť
    2. Evka dobrý deň, my robíme doma z batatov normálne vysmažené hranolky a ktomu domáci cenakový dresing. A majú taký úspech, že od vtedy už nikto nechce klasické hranolky. Takže keď má prísť návšteva nekupujú sa čipsy, ale urobia sa batatové hranolky.

      Odstrániť
    3. hranolky som už robila aj ja ale robila som ich na plechu v rúre, no stále platí, že ja ich zjem ale môj muž nie, ale robila som kašu z klasických zemiakov a batátov a celkom chutilo, alebo nakrájam do zeleninovej polievky... občas takto oklamem muža, takže ani nevie čo zje :-)
      http://ovarenizivoteatak.blogspot.com/2017/02/karfiolovy-rezen-batatove-hranolky.html#more

      Odstrániť