25 decembra 2016

Orechové batôžky


Orechové rožky patria ku klasike, nielen na Vianoce. Ja som ich tohto roku piekla s našou vnučkou a miesto rožkov sme robili batôžky. Agátka im hovorí darčeky. Skutočne vyzerajú ako malé zabalené darčeky a sú to také jednohubky. 
Toto cesto je výborné a koláčiky mäkkučké aj na tretí deň. U nás sú to také raňajkové koláčiky.









Práve keď som sa chystala začať s pečením zazvonil u nás kuriér a priniesol mi predčasný vianočný darček, dva nové značkové plechy. Hneď som ich aj použila a moje očakávania splnili na výbornú. 

Na orechové batôžky budeme potrebovať:

500g polohrubej múky
1/2 kocky droždia
malá lyžička cukru
250ml vlažného mlieka
150ml oleja
2 žĺtky
štipka soli


múku preosejeme, do stredu urobíme jamku, rozdrobíme droždie, pocukrujeme a zalejeme trochou mlieka
keď vzíde kvások zamiešame, pridáme zvyšok mlieka v ktorom sme rozhabarkovali žĺtky, pridáme olej, štipku soli a zamiesime cesto, za mňa to robí robot
cesto necháme vykysnúť

na plnku budeme potrebovať:
200g mletých orechov
30g podrvených piškót
200ml mlieka
50g cukru
vanilkový cukor, mletú škoricu, citrónovú kôru a rum
Mlieko dáme variť spolu s cukrom, pridáme piškóty a orechy, krátko povaríme, odstavíme a pridáme ostatné suroviny.  Plnku necháme vychladnúť.

Vykysnuté cesto rozdelíme na 6 bochníčkov. Každý vyvaľkáme do kruhu a radielkom rozdelíme na 12 častí. Na širší koniec dáme trochu plnky a cesto preložíme, potiahneme za konce a preložíme smerom hore. Posledný dlhý koniec tiež natiahneme a preložíme cez balíčk ako stužku. 
Potrieme vajíčkom, chvíľu necháme na plechu podkysnúť a dáme piecť do vyhriatej rúry na 180°C na 15 minút. Upečené koláčiky môžeme ešte pocukrovať.

moja pomocníčka Agátka mala za úlohu potierať koláčiky vajíčkom, to ju chvíľu bavilo potom si ale vypýtala jeden bochníček a pustila sa do vaľkania a išlo jej to celkom dobre
z toho posledného bochníčka sme nakoniec spravili kvietok plnený orechovou plnkou a Agátka si ako prvá pochutnala na upečených koláčikoch, veď si to aj zaslúžila

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára