27 marca 2018

Domáce špenátové rezance so syrovou omáčkou


Na Zelený štvrtok sa tradične pripravovali len zeleninové jedlá s pridaním toho čo už príroda ponúkla. Bol to napríklad špenát, žihľava, šťavel. Všetko zelená zelenina, ktorá je nášmu zdraviu veľmi prospešná, hlavne teraz na jar. 
Aj keď sa v našej rodine tradičné veľkonočné zvyky nedodržiavajú, na špenáte si pochutnáveme radi a počas celého roka.



Pre mňa sú cestoviny so syrovou omáčkou pochúťka, nič viac nepotrebujem, 
len tomu môjmu mäsožravcovi musím aj nejaké mäso pripraviť. 
Také grilované kuracie prsia s chrumkavou slaninkou, 
na tom si pochutí, veď bodaj by nie.




Na prípravu špenátových rezancov budeme potrebovať len 3 a na omáčku len 2 suroviny. Takže celkom jednoduchá a rýchla záležitosť. Samozrejme len v tom prípade ak si špenátové cestoviny kúpite v obchode. Dnes je výber cestovín široký a kvalitný. Ak sa ale rozhodnete pre domáce cestoviny musíte počítať s tým, že ich výroba vám zaberie trochu času.
Keď som kedysi dávno, keď v obchodoch boli asi 3 druhy, vyrábala slížky doma, pomáhal mi syn. Ja som  zamiesila, tak na hrubo a syn potom urobil tú najťažšiu prácu. Vymiesil krásne vláčne cesto a potom mi ho aj na tenúčko vyvaľkal.
Dnes už pomoc nepotrebujem, pretože mám strojček na cestoviny. Taký obyčajný, ale je to dobrý pomocník. Cesto mi aj vymiesi aj vyvaľká. V kuchyni počúvam rádio, sedím na stoličke a krútim kľukou na strojčeku. Aj to zaberie čas ale sa nenarobím.


Čo budeme potrebovať:
asi 100g špenátu
asi 250g hrubej múky
a 2 vajcia

Na prípravu cestovín sa najlepšie hodí mrazený, jemne mletý špenát.
Špenát rozmrazíme, necháme stiecť na sitku, pridáme vajíčka, vidličkou zamiešame a začneme postupne pridávať múku.
Množstvo múky je orientačné, múku pridávame postupne, toľko až nám vznikne tuhé cesto.

Aby ste cesto vymiesili do hladka a veľmi sa nenarobili existuje trik, ktorý mám ešte od mojej mamy.

Cesto vymieste len tak nahrubo, prikryte ho miskou a nechajte ho odpočívať aspoň pol hodinu. Cesto zmäkne a oveľa ľahšie ho vymiesite aj keď sa narobíte, ale narobíte sa menej.

Ak máte strojček na cestoviny narobíte sa ešte menej.

Odpočinuté cesto si nakrájame na primerane veľké kúsky a miesime pomocou strojčeka, najskôr na najväčšom čísle, postupne uberáme a ja končím na 6. Samozrejme všetko záleží od strojčeka. 

Na rezance nepotrebujeme celkom tenučké cesto.

Vymiesené pláty cesta dobre pomúčime, pretože špenátové cesto je lepivé a nakrájame na dlhé, širšie rezance.

Rezance rozprestierame na čistej útierke a dobre posypeme hrubou múkou aby sa nezlepili a necháme preschnúť. 

Keď cestoviny uschnú opatrne ich preložíme do krabice vystlatej jemným papierom a prikryté môžeme skladovať v komore dlhší čas. Dobre poslúži aj veľký sklený zavárací pohár.

Ak budeme cestoviny ihneď variť, proces so schnutím úplne vynecháme. 

Ja už keď sa rozhodnem, že si pripravím domáce cestoviny, robím si aj do zásoby, aj keď málo kedy dlho vydržia. A tieto špenátové mi ešte nikdy nevydržali dlho.


Cestoviny varíme vo vriacej, osolenej vode úplne bežným spôsobom a tak ako nám chutí. Dôležité je aby ste cestoviny po uvarení nepreplachovali studenou vodou ale hneď, ešte horúce zmiešali s omáčkou  a kľudne prilejte aj trochu vody z cestovín, získate krásnu hustú omáčku ktorá sa nalepí na cestoviny.


Ja k týmto cestovinám robím  syrovú omáčku na ktorú mi vystačia dve suroviny:

syr Niva
a smotana

smotanu používam kyslú ale dá sa použiť aj smotana na varenie alebo šľahačková ale je pre mňa je to príliš mnoho kalórií

syr a smotanu dáme do kastrólka a miešame až sa syr roztopí a omáčka je hotová
netreba ju dochucovať pretože syr Niva je veľmi výrazný

ak nemáte radi Nivu použite iný syr, taký aký vám chutí





Pre mňa sú cestoviny so syrovou omáčkou pochúťka, nič viac nepotrebujem, len tomu môjmu mäsožravcovi musím aj nejaké mäso pripraviť, také grilované kuracie prsia s chrumkavou slaninkou, na tom si pochutí, veď bodaj by nie.

Najlepší špenát je čerstvý špenát, tento je ešte z minuloročnej úrody ale čoskoro bude aj tohtoročný. Ak nemáte záhradu, zasejte si ho do hrantíka na balkóne. Ja to tiež tak robím a každý rok mám peknú úrodu. Verte, že takýto čerstvý špenát chutí celkom inak ako mrazený.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára