14 mája 2020

Makovky

Chlieb a pečivo pečiem veľmi často a v tejto dobe ešte častejšie. Nielen kvôli koronavírusu a karanténe.
Presťahovali sme sa na dedinu a v miestnom obchodíku je chlieb len na objednávku. A tak doma pečiem viac ako obyčajne. Zvykla som si napiecť viac a dať do mrazničky. Hlavne takéto sladké, raňajkové makovky prídu vhod. Stačí ich vytiahnuť z mrazničky a za pol hodinky si už na nich pochutnávame s maslom, džemom a kakaom, alebo kávičkou. 

13.5.2020





Čo budeme potrebovať:

250 g hladkej múky
250 g polohrubej múky
100 g cukru
1 vanilkový cukor
1/2 kocky droždia
280 - 300 ml mlieka
60 g rozpusteného masla
1 vajce
nastrúhaná kôra s polovice citróna
štipku soli

vajíčko na potretie
mak na posypanie

Vo vlažnom mlieku rozmiešame droždie. Múku odvážime do misky, pridáme cukor, vanilkový cukor, mlieko + rozpustené droždie, vajce, zmäknuté maslo,  citrónovú kôru, štipku soli a vypracujeme hladké cesto. Za mňa to robí robot, preto dávam všetky suroviny naraz a stroj to krásne vymieša.

Cesto zamiesim večer, zakryjem potravinárskou fóliou a odložím do chladu. Teraz mám výbornú studenú komoru, kde je chladno aj v lete. Ak takú komoru nemáte dajte cesto do chladničky.
Ráno misku z cestom premiestnime na kuchynskú linku do tepla a necháme 1-2 hodiny oddychovať. 
Cesto môžete samozrejme zamiesiť aj klasickým spôsobom. Ráno zamiesiť a na obed upiecť.


Potom cesto rozdelíme na 8 až 10 častí, podľa toho aké veľké chceme mať makovky. Ja som ich rozdelila na 9 častí, každá vážila približne 120 g. Jednotlivé bochníčky vážim kvôli tomu aby sa rovnomerne upiekli. Keď spravíte jeden tenký a jeden hrubý rožok, ten hrubý sa neprepečie a ten tenký zhorí. Preto by mali byť približne rovnako hrubé.


Každý bochník rozvaľkáme na obdĺžnik, stačí len približne. Cesto stočíme a vytvarujeme  rožok. Ja robím také podkovy. Podkovy nemusia byť rovnako veľké ale mali by byť rovnako hrubé aby sa rovnako prepiekli. 


Makovky ukladáme na plech, necháme ich podkysnúť asi 20-30 minút. Potom ich potrieme rozšľahaným vajcom a posypeme makom.

Pečieme na 180°C asi 20 minút. Horúce preložíme na mriežku a necháme vychladnúť.


A toto bola moja pomocníčka, sypačka maku, vnučka Júlia :-)



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára