26 decembra 2013

Vianočné cukrové - 5 druhov

Vianočné cukrové piekla naša mama aspoň tri týždne dopredu... jeden večer zamiesila tri-štyri cestá, uložila ich dobre zabalené do komory a na druhý deň sme piekli... orechové hviezdičky, škoricové srdiečka, linecké mačacie oči... mama vaľkala cesto a ja som vykrajovala... upečené drobné pečivo mama uložila do komory a pár dní pred Vianocami sme ich zlepovali ríbezľovým lekvárom a plnkou ktorá zostala z medových rezov... vrch sme pofŕkali čokoládovou alebo citrónovou polevou... napiekli sme medvedie tlapky, orechové štangličky a samozrejme vanilkové rožky nesmeli chýbať... orechový, makový kysnutý koláč, medové rezy, makové pupáky a Vianoce sa mohli začať... 



postupom času som aj ja nabehla na presne ten istý systém... len cesto na noc nezakrývam vlhkou utierkou ale balím do fólie a upečené koláčiky uchovávam vo veľkých plechoviciach ktoré som si na tento účel zadovážila... tento systém sa mi osvedčil, hlavne zdobenie je oveľa jednoduchšie... jeden večer si urobím polevy, plnky a vyložím na stôl všetko čo chcem použiť na zdobenie a potom sa už len hrám, kedysi sme to robili spolu s deťmi teraz už nastúpili vnúčatká




Vianočné hviezdičky

420g múka hlahká
150g cukor práškový
150g orechy mleté
280g maslo
2 lyžice kakaa



preosiatu múku, cukor, orechy a nakrájané maslo zmiesime... cesto rozdelíme na dve časti a do jednej pridáme dve lyžice kakaa a premiesime... zabalíme do fólie a uložíme do chladu asi na hodinku alebo cez noc...
potom cesto rozvaľkáme tak na 3mm a vykrajujeme hviezdičky, ukladáme na plech na pečiaci papier a pečieme na 180°C asi 8-10 minút
hviezdičky zlepujeme džemom a kombinujeme tmavú s bledou hviezdičkou
zlepené hviezdičky máčame v čokoládovej poleve a ozdobíme... ja som na ešte mokré hviezdičky sypala biele cukrárenské hviezdičky a guľôčky...
Linecké zlepované koláčiky

300g hladká múka
200g maslo
100g práškový cukor
1 žĺtok
citrónová kôra

múku preosejeme, pridáme cukor, studené maslo a žĺtok a nožom sekáme maslo spolu s ostatnými surovinami až nám vznikne mrvenička a tú rýchlo zmiesime, zabalíme do fólie a dáme do chladničky, aspoň na hodinu, ešte lepšie cez noc.
cesto vyvaľkáme na 2-3 mm a ukladáme na plech na pečiaci papier, pracujeme rýchlo, pretože linecké keď zmäkne sa pri pečení rozteká... ja pred pečením vyložím plech na balkón, pravda to funguje len keď je vonku zima... pečieme na 180°C asi 8 minút, upečené hviezdičky sú zospodu ružové
vychladnuté zlepujeme džemom, nutelou a zdobíme čokoládou alebo necháme tak ako sú...
Škoricové srdiečka
400g múka hladká
150g cukor práškový
120g orechy mleté
320g maslo
2 lyžice škorica mletá
1 lyžica rum


múku preosejeme, pridáme cukor, orechy, škoricu, rum a posekané maslo... všetko spolu zamiesime, zabalíme do fólie a uložíme do chladničky na hodinku, najlepšie cez noc


potom cesto rozvaľkáme asi na 3mm a uložíme na plech na pečiaci papier
pečieme vo vyhriatej rúre na 180°C asi 10 minút... ja ich nadvihnem nožíkom a keď sú zospodu ružové tak sú upečené
vychladnuté srdiečka zlepujeme džemom, polejeme čokoládovou polevou a ešte mokré posypeme cukrárenským zdobením... ja som použila malinké cukrové srdiečka... alebo necháme čokoládu stuhnúť a potom zdobíme cukrovou polevou
Kakaové kolieska

210g múka hladká
20g kakao
70g cukor práškový
50g lieskovce pomleté
140g maslo
1 vajce
1/2 lyžičky citrónová šťava


všetky suroviny spolu zmiesime, cesto zabalíme do fólie a uložíme do chladu asi na hodinku alebo cez noc...

potom vyvaľkáme na 3-4 mm a vykrajujeme kolieska, kvietky... pečieme na 180°C asi 8-12 minút, záleží aké hrubé a veľké sú...
vychladnuté kolieska zlepujeme džemom, alebo jemným slivkovým lekvárom, ale môžeme použiť aj nutelu, prípadne iný krém... časť som poliela čokoládou a zdobila cukrovou polevou  
niektoré som zdobila cukrovou polevou priamo na koláčik... posypala jemným kryštálovým cukrom alebo hnedým cukrom... cukor sa nalepí na polevu a urobí to taký pekný snehový efekt...
Orechové srdiečka

280g múka polohrubá
210g maslo
70g orechy vlašské
70g cukor práškový
1 vanilkový cukor
1/2 lyžičky sóda bicarbóna

všetky suroviny zmiesime, zbalíme do fólie a odložíme do chladničky na hodinu, alebo aj celú noc


 
cesto vyvaľkáme na 3mm a vykrajujeme srdiečka a do srdiečok vykrojíme malé srdiečka... ja som piekla aj tie maličké, použila som ich na ozdobu... kladieme na plech na pečiaci papier a pečieme na 180°C cca 8-10 minút v závislosti od veľkosti a hrúbky srdiečok
vychladnuté srdiečka zlepujeme džemom alebo nutelou a vrch ozdobíme tmavou a bledou čokoládou alebo inak pekne ozdobíme, pretože mne sa práve toto moc nepodarilo :-(

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára